Teatro de La Abadía

Fundació per a la formació i creació escènica d’actors i directors inaugurada el 1995 sota la direcció de J.L. Gómez, i que s’emplaçà al conjunt desafectat de l’església de la Sagrada Familia del barri de Chamberí (Madrid).

Disposa de dos espais, la sala Juan de la Cruz, situada a l’antiga església, com a lloc d’exhibició, i la sala José Luis Alonso, com a lloc d’assaig i formació artística. Una part imprescindible d’aquest organisme semipúblic és el Centro de Estudios y Creación Escénica, que desenvolupa un treball previ, en forma de tallers i cicles d’improvisació, amb els texts que la companyia representa, i també ofereix formació als actors que hi treballen. D’entre els col·laboradors que han participat en aquest projecte, destaquen Dario Fo, Jacques Lecoq i Marcelo Magni. La companyia ha realitzat espectacles destacats, com Retablo de la avaricia, la lujúria y la muerte (1995), de R.M.del Valle-Inclán, guardonat amb els premis de l’ADE i Ercilla a la millor creació dramàtica, Entremeses (1997), de Cervantes, o El señor Puntila y su criado Matti (1998), de B.Brecht, premi La Celestina a la millor posada en escena. Enmig del reconeixement general del públic i la crítica de la ciutat de Madrid, s’ha consolidat com un dels referents escènics del panorama teatral de l’Estat espanyol. En els darrers anys cal esmentar les obres dirigides pel director fundador del teatre, José Luis Gómez: Baraja del rey Don Pedro (2000), d’A.García Calvo; Mesías (2001), de S.Berkoff; Defensa de dama (2002), d’I.Carmona i J.Hinojosa; Memoria de un olvido (Cernuda 1902-1963) (2002), i Azaña, una pasión española (2002), ambdues interpretades pel mateix Gómez, i El rey se muere (2004), d’E. Ionesco, entre d’altres. També cal destacar els directors convidats Àlex Rigola (Ubú Rey, d’A.Jarry, 2002) o Hansgünther Heyme (El mercader de Venecia, 2001, i El rey Lear, 2003, de W.Shakespeare).