transició

f
Construcció i obres públiques
Transports

Zona d’una via o d’una infrastuctura de transport en la qual es produeix gradualment el canvi d’una determinada característica (curvatura, amplària, inclinació longitudinal, inclinació transversal, etc) d’una situació a una altra.

La transició de curvatura permet en la planta de l’eix el canvi gradual de direcció i de curvatura entre una alineació recta i una corba circular, o entre dues corbes circulars, de manera que hi hagi també una variació gradual de l’esforç centrífug. Se sol resoldre mitjançant la reculada de la corba circular i la utilització d’una corba d’acord horitzontal, normalment la clotoide. La transició de rasant entre dues d’uniformes consecutives es resol amb una corba d’acord vertical; la més utilitzada és la paràbola d’eix vertical, desenvolupada sobre el perfil longitudinal. La transició de sobreamplada en un revolt permet passar de l’amplada de la calçada en el tram recte a l’amplada tipus dins el tram de curvatura constant; sol desenvolupar-se en un tram coincident amb el de la corba d’acord horitzontal i se sol resoldre amb corbes del mateix tipus que les utilitzades en aquests darrers. La transició del peralt (o de la capalçada) permet passar del bombeig en tram recte al peralt constant dins del tram circular o d’un peralt constant a un altre entre dos revolts consecutius. Sol fer-se conservant la rasant de l’eix i variant uniformement el pendent transversal de cada meitat de calçada, normalment en un tram coincident amb la corba d’acord horitzontal, si bé en alguns casos se separa la transició del bombeig de la del peralt i se situa la primera (totalment o parcial) dins del tram recte. La transició d’entrada és la part final del carril d’acceleració per a accedir a una via, en el qual es va reduint progressivament l’amplada (normalment de manera uniforme) des de la normal del carril fins a anul·lar-la. La transició de sortida és la part inicial del branc de sortida d’una calçada, en la qual l’amplada augmenta progressivament fins a la normal del carril d’alentiment o del mateix branc.