Veit Stoss

Wit Stwosz
(Horb am Neckar, Baden-Württemberg, aprox. 1447 — Nuremberg, 20 de setembre de 1533)

Fragment del Davallament de la creu del Retaule de la Mare de Déu (1489), de Veit Stoss

© Fototeca.cat

Escultor alemany.

El 1477, any que renuncià al dret de ciutadania de Nuremberg, on residía, i s’establí a Cracòvia, on desenvolupà una meritòria activitat. En l’estil cracovià, una variant del gòtic bàltic, féu un considerable nombre d’obres: Retaule de la Mare de Déu (1489; Kósciól Mariacki), de fusta policromada; Tomba de Casimir IV de Polònia (1492; catedral del castell de Wawel), de pedra. El 1496 s’establí novament a Nuremberg, ciutat de la qual fou expulsat definitivament el 1525 per motius politicoreligiosos. Durant aquest període la seva obra traduí en formes marcadament expressionistes, gairebé barroques, tot el món gòtic tardà: col·laboració en la Tomba de Maximilià I, a Innsbruck (1514); La salutació angèlica, corona de fusta esculpida per a l’església de Sankt Lorenz (Nuremberg). Fou també gravador al coure. El seu estil representa l’etapa barroca del gòtic tardà.