via fèrria

ferrovia, via
f
Transports

Esquema de substitució de via per un procés continu, que permet de substituir-ne 1.000 m/h

Doble línia de carrils paral·lels, fixats sobre travesses, que serveix de camí de rodament als ferrocarrils.

Les vies, que suporten càrregues molt grans (de més de 20 t per eix) i oposen una resistència al rodament molt més baixa que la que ha de vèncer un automòbil per carretera, permeten velocitats superiors a 300 km/h. Els tres elements constitutius de les vies, la característica fonamental de les quals és l’ample ( ample de via), són el balast, que serveix d’assentament, les travesses ( travessa), que suporten els carrils, i els carrils (carril). En les corbes el balast té peralt, que compensa en part els efectes de la força centrífuga, però la seva inclinació sol ésser insuficient per als trens molt ràpids i excessiva per als trens lents de mercaderies, per als quals una inclinació molt gran comportaria un repartiment de càrregues inadequat.