Estudià a la Universitat Autònoma de Barcelona, on es llicencià en història de l’art el 1974, a l’École des Hautes Études de París (1975-76) i a l’Institute of Fine Arts de Nova York (1979-81), on preparà la seva tesi doctoral sobre Gustave Courbet. Professora a la Facultat de Belles Arts de la Universitat de Barcelona (1974-2013, titular des del 1983). Especialista en Joan Miró, fou l’organitzadora de la col·lecció permanent d’art contemporani A Joan Miró de la Fundació Miró de Barcelona (1986). Ha estat comissària de nombroses exposicions, entre les quals destaquen “Tàpies, els anys vuitanta” (1988), “Joan Brossa, 1941-1991” (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 1991), “Jardí d’Eros. Art eròtic en les col·leccions privades europees” (Palau de la Virreina, 1999) i la primera gran retrospectiva de la fotògrafa Dora Maar, en diversos centres culturals europeus (2002), un dels quals fou el Centre d’Art Tecla Sala de l’Hospitalet de Llobregat, del qual fou directora artística (1996-2002). Cofundadora de les revistes Artilugi (1977-82), amb Alicia Suárez i Mercè Vidal, i Ampit (1983-84), amb Albert Ràfols i Casamada, Maria Girona, Joan Hernández i Pijuan i Carles Hac Mor, ha estat titular de la secció d’art del diari El País (1981-96), i posteriorment i fins el 2009 col·laboradora en la secció d’opinió. Ha publicat els llibres La poética de lo neutro (1975), Tàpies (1984), Ràfols Casamada (1988), El descubrimiento de Miró. Miró y sus críticos, 1918-1929 (1990), Picasso-Miró. Miradas cruzadas (1998), Comprender el arte moderno (2003), Amazonas con pincel (2006), Dora Maar. Más allá de Picasso (2014) i Musas, mujeres y amantes. Mujeres en torno al surrealismo (2016). Dirigí també la publicació d’El descrédito de la vanguardia (1980) i d’Estudios sobre Picaso (1981). L’any 2003 rebé el títol de cavaller de l’orde de les Arts i les Lletres del govern francès, el 2009 la Medalla President Macià de la Generalitat de Catalunya i el 2019 el premi GAC del Gremi de Galeries d’Art de Catalunya i l’Associació Art Barcelona.