Agustí Charles i Soler

(Manresa, Bages, 1960)

Compositor català.

Vida

Cursà harmonia, contrapunt i fuga amb M. Roger al Conservatori de Música de Manresa. Posteriorment, A. Sardà l’introduí en el món de la composició, l’estudi de la qual amplià amb C. Guinovart i J. Soler. Embrancat en una contínua recerca estilística, manté contactes freqüents amb altres compositors, com C. Halffter, T. Marco, J.R. Encinar, A. García Abril, J. Guinjoan, F. Donatoni i L. Nono. Músic prolífic, amb un ampli corpus compositiu, ha esdevingut, a més, un dels artistes reconeguts dins del panorama musical català. Ha rebut diversos guardons, com el Premi Reina Sofia en la seva VI edició, el XVII Premi Òscar Esplà, el Premi de Composició Musical Joaquín Turina o el Premi Internacional de Composició Musical Ciutat de Tarragona. Interessat bàsicament en les qüestions constructives i formals, la seva obra és el reflex d’una constant experimentació sonora que poques vegades deixa indiferent l’oient. Dins del seu catàleg orquestral són dignes d’esment el Concert per a violoncel (1995), el Concert per a piano (1995) i el Concert per a saxòfon (1997). Ha estat, però, la música de cambra, el gènere que li ha donat més fama. Les seves peces per a conjunts de cambra han estat escoltades en importants sales de concerts europees i interpretades per formacions de prestigi. A més de la seva tasca de creació, ha estat president de l’Associació Catalana de Compositors i és catedràtic de composició del Conservatori de Música de Saragossa.

Obra
Solo

Seqüències, pno. (1986); Divert-i-ments, pno. (1987-88); Preludi (per a la mà esquerra), pno. (1989); Particella, vlc. (1989); Instant, arpa (1989); Particella II, cl. (1990); Sombra obscura, guit. (1991); Tenebrae, org. (1991); Cantus firmus, mar. (1993); Strength, sax. (1994); Preludios (1, 2, 3, 4), pno. (1994-96); Joc, pno. (1994); El vol de la fada, guit. (1996)

Cambra

Quintet (Per a Lola), 2 vl., vla., vlc., pno. (1985); Colors, cl., fg., pno. (1985); Trío, vl., vla., vlc. (1986); Mutació, cl., ob., fg. (1987); Abdruck, fl., cl., vlc., perc., pno. (Reproducció, 1987); Trío, vl., vlc., pno, preparat (1988); Convex I, fl., ob., fg., 2 pno. (1988); Zweideutig, fl., ob., cl., fg., tr. ('Ambigu', 1988); La fira, fl., ob., cl., fg., tr. (1994); Übergang, qt. sax. ('Transició', 1988); Cristall, 4 fl. de bec (1989); Modular 1, pno., perc. (1990); Modular II, fl., cl., pno., perc. (1990); Distorted Image, vlc., cb. (1992); Five pieces, sax., perc. (1992); Tientos del día infinito, s., fl., guit., vlc. (1998); Quartet de corda (1992); Kumoi, qt. perc. (1994)

Orquestra

Iunxi (1988); Óleo, orq. cambra (1989); Effigies (1991); Double Concerto, orq. cambra (1993-94); Double Variations (1994); Concert per a violoncel (1995); Concert per a piano (1995); Concert per a saxòfon (1997); Effigies (2a versió) (1998)

Conjunt instrumental

Ambients (1988); Av venire (1988); Glosa (1989); Concertante (1989); Daniente... (A la memoria de Isaac Albéniz) (1990); Laments (1991); About a Dark Summer (1992); Divertimento (1993); Luna muerta (1993); Cielo de ceniza (1995); Concert per a fagot, fg. i conjunt instr. (1996); Concert per a acordió, acordió i conjunt instr. (1996)

Bibliografia
Complement bibliogràfic
  1. Cabañas Alamán, Fernando J.: Agustín Charles, Sociedad General de Autores de España, Madrid 1995
  2. Garcia, Xavier; Charles i Soler, Agustí: Joan Guinjoan, Generalitat de Catalunya, Departament de Cultura; Proa, Barcelona 1999