El seu origen és difícil de precisar. Té elements del mateix sant Ambròs (antífones, himnes) i influències orientals dels segles V i VI, però l’origen més probable és el vell cant romà. Els llibres de cant sense notació aparegueren al segle VIII, i els primers manuscrits amb notació musical són del segle XII, la qual cosa indica que el cant s’havia anat transmetent de forma oral. A partir d’aquest moment comencen a aparèixer manuscrits amb notacions diastemàtiques que permeten la lectura dels cants. Presenten una escriptura semblant a les del nord d’Itàlia, que aviat evolucionà cap a la notació gòtica. Gregori Suñol, president de l’Institut Pontifici de Música Sacra, publicà l'Antiphonale Missarum (1935) i el Vesperale (1939) per a l’ús pràctic. Per a l’estudi paleogràfic s’apliquen els mateixos criteris que per als manuscrits gregorians. La semiologia promoguda per E. Cardine i L. Agustoni permet cercar-ne una interpretació objectiva. Quant a la modalitat, té característiques pròpies que el diferencien del gregorià: és més vague, en general no s’adapta a l'oktoekhos, disposa de més tons salmòdics i té més llibertat modal, amb alguns moments de cromatisme que evidencien el seu origen arcaic. Les semblances amb el cant gregorià mostren un origen comú abans de la remodelació d’aquest.
- Suñol i Baulenes, Gregori Maria: Metodo completo di canto gregoriano con un appendice per il canto Ambrosiano, secondo la Scuola de Solesmes, Desclée e Ci, Editori Pontifici, Roma 1935?, ...1952