Estudià amb Sancho i Arturo Quiñones i prosseguí la seva formació musical al Conservatorio de Música Hubert de Blanck de l’Havana. Més tard estudià amb Carlos Anckermann i Ignacio Cervantes. Les seves composicions reberen la influència dels models romàntics, juntament amb la de la música del seu país. Fou crític musical del diari "El Mundo" de l’Havana, president de l’Academia Nacional de Artes y Letras de Cuba i membre fundador de la Corporación Nacional de Autores. Entre la seva obra destaquen les òperes Yumurí (1898), El Náufrago (1901), Doreya (1918, on s’aprecia la influència de l’escala pentatònica precolombina), El Caminante (1921) i Kabelia (1942), el poema simfònic Anacoana (1928), el ballet Dioné (1940) i l’oratori Navidad. En l’àmbit orquestral són rellevants Tríptico Cubano (1916) i Bocetos Cubanos (1922). També compongué música de cambra, peces per a piano i cançons. És autor de tres llibres: El Folklore en la Música Cubana (1923), Folklorismo (1928) i Viejos ritmos cubanos (1937).