Gustavo Pittaluga

(Madrid, 1906 — Madrid, 1975)

Compositor castellà d’origen italià.

Vida

Tot i que de formació bàsicament autodidàctica, rebé algunes lliçons de violí de Julio Francés i de composició d’O. Esplà, a més dels consells de M. de Falla. Paral·lelament, feu la carrera de dret. Membre del Grupo de los Ocho, o Grupo de Madrid, branca musical de la Generació del 27, en creà el manifest, que donà a conèixer en una conferència el 1930 a la Residencia de Estudiantes de Madrid. En la seva música intentà manifestar les aspiracions d’aquest grup: superar el provincianisme, deslligar-se del folklorisme i incorporar-se als corrents musicals europeus. Amb un ajut de la Junta para la Ampliación de Estudios, anà a París (1930), on obtingué el seu primer contracte editorial amb la Union Musicale Franco Espagnole. El 1931, altra vegada a Madrid, escriví la sarsuela El loro, que s’havia d’estrenar al Teatro Lírico Nacional però que no arribà a representar-se aquell any. Tornà a la capital francesa el 1934 amb la Compañía de Bailes Españoles, amb la qual estrenà al Teatre Ambassadeur el ballet La romería de los cornudos -estrenat a Espanya el 1930- i la reorquestració de la sarsuela Agua, azucarillos y aguardiente, de F. Chueca. Aquest mateix any fou nomenat a París membre del comitè de la Societat de Música Contemporània Tritó, juntament amb D. Milhaud, A. Honegger i F. Poulenc, entre d’altres. En fundar-se el "Diario de Madrid" (1934) fou requerit per a exercir-hi la crítica musical. El 1935 fou designat membre de la Secció de Música per a la celebració del centenari de l’Ateneu de Madrid, i director musical dels Estudios Cinematográficos Chamartín. Després de la guerra s’exilià. Viatjà per l’Amèrica llatina, on dirigí diverses orquestres. A Mèxic, on arribà el 1948, compongué la música dels films Los olvidados (1950), Subida al cielo (1952) i Viridiana (1961), totes de Luis Buñuel. El 1962 tornà a l’Estat espanyol.

Obra
Música escènica

La romería de los cornudos, ballet (publ. 1930; estr. com a suite orquestral, 1930); El loro, sars. (1932)

Música instrumental

Concerto militare, vl., orq. (1933); Elegía. Homenaje para la tumba de Murnau, guit. (1933); Homenaje a Mateo Albéniz, guit. (1933); Pequeña suite, conjunt instr. (1933); Trois pièces pour une espagnolade, pno. (1934); Ricercare, vl., cl., fg., tpt. (1935); Capriccio alla romantica, pno., orq. (1936); Six danses espagnoles en suite, pno. (1936); Letras danzantes, orq. (1936); Llanto por Federico García Lorca, vl., orq. (1944; versió per a 1 v. i orq., 1944); Hommage pour le tombeau de Manuel de Falla, pno. (publ. 1953)

VEU AMB ACOMPANYAMENT

Vocalise étude (1932); Five Popular Songs (1938); Metamorfosis del clavel. Cuatro canciones (1940-42); Homenaje a Díez-Canedo (1944); Canciones del teatro de Lorca (publ. 1960)