Feu els primers estudis musicals amb l’organista de Marsov i cap al 1752 estudià amb el del seu poble, A. Ebran. El 1757 ja era organista a Opocno. Tres anys després, gràcies a la intervenció de la comtessa Schaffgotsch, que n’havia quedat impressionada, es traslladà a Viena. Allà estudià amb D. von Dittersdorf, i aviat impartí classes (I.J. Pleyel fou alumne seu). Amb un segon mecenes, viatjà alguns anys per Itàlia (1769-71), on conegué C.W. Gluck i pogué estrenar les seves òperes Demofoonte i Il trionfo di Clelia (Roma, 1770). De retorn a Viena, i per la seva incipient malaltia mental, no li fou possible acceptar un càrrec de mestre de capella a Dresden. Viatjà per Hongria i Croàcia, i en tornar a Viena es dedicà a l’ensenyament i a la composició, envoltat dels grans autors del moment, amb els quals fins i tot tocava; esdevingué, així, un dels primers compositors realment lliures, i la seva fama s’estengué arreu del país. Tot i que és incerta l’atribució d’alguns títols del seu catàleg, la seva producció fou enorme i abraçà tots els gèneres musicals, amb centenars d’obres, les més preuades de les quals foren les simfonies, els concerts i els quartets de corda. En les simfonies sempre mostrà la seva vinculació amb l’Escola de Mannheim i el Classicisme inicial de F.J. Haydn, però en els concerts anà més lluny i s’acostà a l’estil mozartià. Els seus divertiments, més lliures, contrasten amb les sonates, d’harmonia més treballada. La seva producció vocal, sobretot religiosa, roman en bona part inèdita.
Més de 70 simfonies; més de 25 concerts per a instrument solista i orquestra; més de 360 obres de cambra (entre les quals: 6 quotuors concertants, op. 2, publ. 1769; 6 quartetto concertante, fl./ob., vl., vla., vlc., op. 7, publ. 1771; 6 quotuors, vl., ob./fl., vla., vlc., op. 8, publ. ~1772; 6 sonates, 2 vl., vlc., op. 7, publ. 1772; 6 quotuors concertants, op. 4, publ. 1779; Sonate, fl., vl., b., op. 3, publ. 1781; 6 quotuors concertants, op. 33, publ. ~1785; 6 sonates, 2 vl., vlc., op. 13, publ. 1785; 12 ecossoises, 2 vl., vlc., publ. ~1812)
Més de 80 obres per a piano sol (entre les quals: 3 caprices, op. 15, publ. 1778; 12 sonatines, publ. 1800-03; 3 sonates, publ. ~1801; 3 Sonate facile, publ. 1810); 10 obres programàtiques per a piano; 14 obres per a pno./clav., algunes de les quals recullen diverses peces (entre les quals: 12 Orgelfugen, ’12 fugues per a orgue', publ. ~1801; 24 kurze Cadenzen und Präludien durch 24 Tonarten, ’24 cadències breus i preludis a través de les 24 tonalitats', publ. ~1806)
Demofoonte (mús. perduda, 1770); Il trionfo di Clelia (mús. perduda, 1770)
Prop de 60 misses, 2 rèquiems, més de 60 motets, prop de 30 àries, 15 Salve regina, 10 lletanies, 1 tedèum, 1 Stabat mater, prop de 20 cançons profanes