Johann Christoph Pepusch

(Berlín, 1667 — Londres, 1752)

Compositor i teòric alemany.

Vida

A partir de catorze anys estigué al servei de la cort prussiana, en la qual romangué fins el 1700. El 1704 ja residia a Londres, on treballà com a violinista i, més tard, com a clavecinista al Drury Lane Theatre. Fou en aquest teatre que entre el 1707 i el 1716 presentà diverses mascarades, entre les quals destaquen Venus and Adonis (1715) i Apollo and Daphne (1716). El 1713 obtingué el títol de doctor en música per la Universitat d’Oxford i pocs anys després fou nomenat director musical del duc de Chandos, per a la capella del qual compongué un magníficat i diversos anthems. Després del gran èxit que aconseguí la ballad opera de John Gay The Beggar’s opera ('L’òpera del captaire', 1728), en la qual Pepusch col·laborà component l’obertura i part del baix, ell mateix n’escriví la continuació, titulada Polly (1729). El 1735 reorganitzà l’Academy of Ancient Music, tot convertint-la en un seminari per a la instrucció musical dels joves. Fou molt sol·licitat com a professor i tingué nombrosos deixebles, entre els quals destacaren W. Boyce, B. Cooke, J.H. Roman i J. Travers. Compositor culte i refinat, la seva música teatral i les seves cantates angleses mostraren sempre una escriptura curosa i elegant. La música instrumental conservada de Pepusch consta de més de cent sonates per a violí o flauta, diversos concerti grossi i altres peces de factura diversa. Moltes d’aquestes composicions són estructurades sobre l’esquema de quatre moviments d’A. Corelli, del qual Pepusch publicà sonates i concerts. També escriví diversos tractats teòrics.

Obra
Música escènica

Thomyris, Queen of Scythia, pasticcio (amb la col·lab. d’A. Scarlatti, Bononcini i altres, 1707); Venus and Adonis, mascarada (1715); Myrtillo, mascarada (1715); The death of Dido, mascarada (1716); Apollo and Daphne, mascarada (1716); The Union of the Three Sister Arts, mascarada (1723); The Squire of Alsatia, mascarada (1726); The Beggar’s opera, ballad opera (1728, obert. i part del baix); The Wedding, ballad opera (1729); Polly, ballad opera (1729); The Rape of Helen, mascarada (1733)

Música vocal

Britannia and Augusta, oda (1707); 6 English Cantatas (publ. 1710); Ode on the Birthday of the Princess of Wales (1716); 6 English Cantatas. The Second Book (publ. 1720); nombroses odes, motets, catches i àries

Música instrumental

VI Sonates a Flute e Continuo, op. 1 (publ. ~1705); VI Solos for a Flute and Bass (publ. 1707); XVI Sonatas a Violin e Continuo, op. 2 (publ. 1707-08); XII Sonates a 2 violins, 2 hautbois ou 2 flautes traversieres e basso continuo, op. 3 (publ. ~1712); XXIV Solos for Violin and Continuo (publ. 1708); Lessons for a Single Flute (publ. 1709); A Second Set of Solos for Flute and Continuo (publ. 1709); Aires for 2 Violins, made on purpose for the improvement of practitioners in consort (publ. 1709); Aires for 2 Flute (publ. 1709); 12 Sonatas in Parts for Violins or Hautboys, with Basses (publ. 1710); XII Sonate a 2 violinos, 2 hautbois ou 2 flautes traversieres et basso continuo, op. 3 (publ. 1711); XII Sonate a violino e violone, op. 5 (publ. ~1712); XII Sonate a violino e violone, op. 6 (publ. ~1712); X Sonates a 2 flautes traversieres ou Hautbois e continuo, op. 7 (publ. ~1716); altres concerts, sonates i simfonies conservats en fonts manuscrites