Donà suport constant a tota mena d’iniciatives musicals i tingué un paper decisiu en dues institucions d’importància cabdal: el Patronat Pro Música de Barcelona i el Gran Teatre del Liceu. Fundat el 1958, el Patronat Pro Música de Barcelona enriquí el panorama musical barceloní amb unes propostes de gran nivell artístic en el vessant interpretatiu, centrades preferentment en el conreu deliberat d’una línia estètica conservadora. Més enllà de les diverses responsabilitats directives que hi assumí -tresorer (1958), director artístic (1969) i president (1977)-, Lluís Portabella en fou el capdavanter indiscutit fins a la fi de les activitats de l’entitat (1984). Arran de la constitució del Consorci del Gran Teatre del Liceu (1980), fou designat gerent del Patronat que l’havia de regir, càrrec que exercí fins el 1986. Durant el seu mandat, dugué a terme una profunda renovació del cor i de l’orquestra, amplià el nombre de representacions de les temporades i aconseguí apujar el nivell artístic dels muntatges. D’aquesta etapa liceística, que s’inicià amb Lohengrin, de R. Wagner, en fou una fita destacada l’estrena de Moses und Aron ('Moisès i Aaró'), d’A. Schönberg, entre d’altres.