madrigal

m
Música

Composició polifònica profana originada a Itàlia i molt difosa arreu d’Europa durant el segle XVI.

En general, durant el seu període de vigència, qualsevol text poètic musicat de caràcter profà fou anomenat madrigal. Els textos són usualment de caràcter amorós i es caracteritzen per estar formats per una sola estrofa i per la rima lliure que alterna versos heptasíl·labs i hendecasíl·labs. En realitat, sota el terme madrigal tingueren cabuda molts tipus poètics diferents, des dels sonets i les canzone fins als poemes narratius en ottava rima. Una de les grans virtuts del madrigal és que se sabé beneficiar de textos de gran altura literària: Petrarca, Sanazzaro, Ariosto, Tasso i altres. Aquesta és la raó, en part, de la gran atenció que els madrigalistes posaren en la relació entre paraula i música, sempre atents a reforçar, a través de la música, el contingut expressiu del text. A mesura que avançà el segle el madrigal es convertí, cada cop més, en un gènere musical al servei del significat de la poesia. S’accentuaren els aspectes emocionals i dramàtics gràcies a l’ús de madrigalismes i al trencament de la simetria i de l’equilibri en favor de l’expressió. El llenguatge musical del madrigal fou igualment ric i variat. Els primers madrigals eren escrits a quatre veus, però ben aviat es generalitzà l’escriptura a cinc veus. L’estil musical del madrigal és el resultat de la combinació dels procediments de la polifonia imitativa francoflamenca i les formes homofòniques de la tradició italiana. Els escenaris de la interpretació dels madrigals foren tant les acadèmies i les festivitats públiques o privades com l’àmbit domèstic privat. A partir dels anys centrals del segle XVI es convertí en el gènere principal de la vida musical no religiosa, primer a Itàlia i ben aviat a tot el continent i també a l’Anglaterra isabelina. La potent indústria editorial italiana contribuí a aquesta ràpida i massiva difusió del madrigal. La primera generació de madrigalistes era formada per compositors francoflamencs actius a Itàlia, com Ph. Verdelot o A. Willaert, però aviat s’incorporaren al moviment músics italians com C. Festa, C. de Rore o A. Gabrieli. La plena maduresa arribà amb la generació de L. Marenzio, C. Gesualdo i, finalment, C. Monteverdi, que s’encarregà de fer passar el madrigal del món renaixentista al nou horitzó estètic i estilístic del Barroc amb la utilització d’instruments, la generalització del baix continu, el forçament del llenguatge harmònic i, en general, l’assumpció dels principis de la seconda prattica.

Bibliografia
  1. Einstein, A.: The Italian Madrigal, 3 vols., Princeton University Press, Princeton 1949
  2. Fenlon, I. & Haar, J.: The Italian Madrigal in the Early Sixteenth Century: Sources and Interpretations, Cambridge University Press, Cambridge, 1988
  3. Roche, J.: The Madrigal, Hutchinson, Londres 1972
Complement bibliogràfic
  1. Brudieu, Joan; Pedrell i Sabaté, Felip; Anglès i Pàmies, Higini: Els Madrigals i la Missa de Difunts, Institut d’Estudis Catalans, Departament de Música de la Biblioteca de Catalunya, Barcelona 1921, 1981
  2. Querol i Gavaldà, Miquel: Madrigales españoles inéditos del siglo XVI. Cancionero de la Casanatense, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Barcelona 1981
  3. Oller i Benlloch, Maria Teresa; Palau i Boix, Manuel: Madrigales y canciones polifónicas: autores anónimos de los s.XVI y XVII: Archivo de la ISM Catedral de Valencia, Diputación Provincial de Valencia, Institución Alfonso el Magnánimo, Instituto de Musicología; Piles, Editorial de Música, Valencia 1958
  4. Fletxa, Mateu [El Jove]; Lambea i Castro, Marià: Il primo libro de madrigali, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Barcelona 1988