música de la Haia

f
Música

Música desenvolupada a la Haia (Països Baixos).

Les primeres notícies d’alguna activitat musical a la ciutat es refereixen a la presència d’orgues i carillons a les esglésies i a la prohibició, el 1574, d’emprar-los durant els serveis religiosos. Gairebé deu anys després, la Haia fou la residència del govern, i això afavorí el desenvolupament de les activitats culturals. Els primers concerts públics foren organitzats per l’organista de cort C. Hacquart a partir del 1679. En aquella època, la música de la ciutat era d’origen principalment francès, com ho testimonia també la presència d’un teatre d’òpera francesa, però al segle XVIII s’inicià la influència de la música italiana. Alhora, es difongué la música de cambra, amb els concerts promoguts pel mecenes Jacob Lopez de Liz a casa seva. A mitjan segle, a la capella de la cort hi havia molts músics estrangers, com A. Groneman i C.E. Graf, mentre a la ciutat treballaven diverses companyies d’òpera franceses, alemanyes i italianes, que utilitzaven el teatre de l’Oude Doelen.

Tot i que, des del 1813, Amsterdam és la capital del país, la Haia continua essent la seu del govern i de la cort, fet que contribueix a mantenir una rica activitat musical. En són una prova les associacions Harmonica i Apollo, que, juntes, organitzen cicles de concerts regulars, com el Diligentia entre el 1824 i el 1945. No es creà cap orquestra estable per a aquest cicle de concerts -generalment a càrrec de l’orquestra de l’òpera francesa-, del qual el 1891 s’ocupà l’orquestra del Concertgebouw, fins que, el 1906, fou substituïda per la Residentie Orkest. A la segona meitat del segle XIX nasqué la Maatschappij De Toedomst (’La Societat del Futur’), una associació dedicada a l’organització de concerts amb la finalitat d’ajudar econòmicament els músics que ja no podien treballar.

Al segle XX destaquen, per l’èxit que tingueren, els concerts al parc Het Haagse Bos entre el 1935 i el 1939, i les temporades d’estiu al barri de Scheveningen que, després de la Segona Guerra Mundial, donaren vida al Festival d’Holanda. Des del 1941, De Nederlandse Opera -després De Nederlandse Operastichting- organitza els seus espectacles al Teatre Circus. Pel que fa a l’ensenyament, el Reial Conservatori de Música tingué un paper important des que es constituí, el 1826, al costat d’altres escoles de música privades. És notable l’interès pels cors que sempre ha mostrat la ciutat, on foren actives associacions com el cor Toonkunst (del 1829), Excelsior (del 1881) i De Stem des Volks (del 1907). El Gemeentemuseum posseeix una col·lecció important d’instruments musicals i un ampli recull de manuscrits, que també es conserven a la biblioteca del Museu Municipal.