La ciutat es desenvolupà al voltant del monestir benedictí de San Vicente, del 761. Aquest monestir i els que es construïren més tard -San Pelayo i Santa María de la Vega- foren centres de música sacra i profana. Alfons II d’Astúries (791-842) hi establí la cort i així passà a ser la capital del regne asturià. Al segle XII, el bisbe Pelagi introduí a la ciutat l’ofici de Santa Eulàlia -d’orígens francesos-, que es mantingué fins el 1636. Durant els segles XVI i XVII, la catedral fou un centre important de música litúrgica. El 1508 foren encarregats dos orgues que substituïren el del segle XIV, i tingué importants mestres de capella com Diego de Bruceña, Juan de Esquivel Barahona, Pedro de Alba i Francisco de Bustamante. Ja al segle XVII destaquen els noms de Gregorio López de Guevara, Juan de León i Vicente Pantoja. Però el moment culminant de la història musical de la catedral d’Oviedo fou el segle XVIII, quan la capella fou considerada la més important de tot Espanya. Testimoni de la importància assolida pels mestres de capella de la seu són les obres d’Enrique de Villaverde, Pedro Rodrigo, Pere Furió i Joaquín Lázaro. El 1608 es fundà la universitat, on els mestres de capella de la catedral ensenyaven música. La vida musical de la ciutat girà al voltant dels centres religiosos fins a mitjan segle XIX, època en què s’inicià el desenvolupament de la música coral i l’òpera, al Teatro Jovellanos i al Teatro Campoamor, aquest darrer inaugurat el 1892. Es creà la Sociedad Filarmónica i un orfeó, i el 1883 nasqué la primera escola de música -dins de l’Acadèmia de les Belles Arts-, més tard conservatori superior. Les activitats musicals a Oviedo han experimentat un creixement important durant l’últim quart del segle XX. El 1977, quan l’ajuntament deixà d’organitzar les Temporadas de Ópera -que se celebraven des del 1948-, es creà l’Asociación Asturiana de los Amigos de la Ópera. El mateix any, el Teatro Campoamor tornà a obrir les portes després d’una restauració. Així, en aquest teatre, el 1978 l’Asociación Asturiana de los Amigos de la Ópera començà la seva tasca amb l’organizació de la 30a Temporada de Ópera, que el 1990 canvià el nom pel de Festival de Ópera de Oviedo. El mateix 1990 l’associació creà un cor propi. El festival compta també amb la participació de l’Orquestra Simfònica del Principat d’Astúries, que havia realitzat el primer concert el 1940. Des del 1999 a la ciutat hi ha també l’Orquestra Simfònica Ciudad de Oviedo, fundada per iniciativa de l’ajuntament i sota la tutela de l’Asociación Sinfónica Ciudad de Oviedo, amb l’objectiu de crear un conjunt estable al Teatro Campoamor. El mateix any inicià les seves activitats la Jove Orquestra Simfònica ’Vetusta', dedicada a preparar professionalment els joves músics locals. A la capital asturiana se celebra també el festival Oviedo es Música: música en la calle, un altre dedicat a la sarsuela i un de música folklòrica, i des del 1999 disposa de l’Auditori Príncipe Felipe. Pel que fa a la musicologia, existeixen algunes associacions dedicades a la recerca musical i una càtedra de musicologia a la universitat.
f
Música