S’inicià en la música a l’Academia de Bellas Artes de Sant Sebastià amb Manuel Cendoya, i fou nen cantor a l’Orfeón Donostiarra. Posteriorment estudià violí amb Alfredo Larrocha, piano amb Germán Cendoya i harmonia i composició amb Beltrán Pagola. El 1914 ingressà en l’orquestra del Casino de Donostia. Cinc anys després es traslladà a Madrid, on s’incorporà a l’Orquestra Filharmònica. El 1920, becat per l’Ajuntament de Sant Sebastià i per la Diputació, anà a Leipzig, on estudià contrapunt amb Stephan Krehl i violí amb Hans Sitt. A Alemanya començà la seva tasca com a director d’orquestra i compositor, i durant les estades que feia cada estiu a la seva ciutat natal donà a conèixer les seves obres. El 1931 aconseguí els primers èxits amb les operetes Katiuska i La guitarra de Fígaro. El 1932 tornà definitivament a Espanya i se centrà en el gènere líric, en el qual obtingué grans èxits amb sarsueles com La del manojo de rosas i La tabernera del puerto. També escriví música per a orquestra, els drames lírics Adiós a la bohemia, amb text de Pío Baroja, i Juan José, lieder i obres vocals en basc, música per a txistu, música per a pel·lícules, com Jai-Alai (R. Rodríguez 1940) -que inclou la famosa cançó Maite - i Marcelino Pan y Vino (L. Vajda 1954), etc. Com a director d’orquestra dirigí, entre altres formacions, la Banda Municipal de Madrid (1936-38) i l’Orquestra Filharmònica de Madrid (diversos períodes). És autor del llibre Mi vida y mi obra (1986).
Adiós a la bohemia (1933); Pepita Jiménez (1964); Juan José (1972)
Katiuska (1931); La guitarra de Fígaro (1931); La isla de las perlas (1933); La del manojo de rosas (1934); Sol en la cumbre (1934); El alguacil Rebolledo (1934); La casa de las tres muchachas, reelaboració de l’obra homònima de H. Berté sobre temes de F. Schubert (1935); No me olvides (1935); La tabernera del puerto (1936); Cuidado con la pintura (1941); Black, el payaso (1942); Don Manolito (1943); Los burladores (1948); Entre Sevilla y Triana (1950); La ópera del mogollón (1954)
Capricho español (1920); 2 apuntes vascos: Mendian-Txistulariak (1925); Variaciones sinfónicas sobre un tema vasco (1927); Victoriana (1951); Paso a cuatro (1955); Guernika (1966)
Lieder ; 1 qt. en fa M; peces corals amb acomp. de txistu ; música coral