La resposta, anomenada també ’comes’, correspon a la segona entrada de l’exposició i és, per regla general, la versió del subjecte en el to (o la regió) de la dominant. De fet, que l’interval de la imitació sigui la 5a J asc o la 4a J desc és una conseqüència d’aquesta voluntat d’oposar la tònica i la dominant. Tanmateix, una resposta pot, en determinades ocasions, situar-se també en la zona de la subdominant (J.S. Bach: Fuga per a orgue, BWV 531) o produir-se a altres intervals com ara la 3a m desc (D. Šostakovič: 24 Preludis i fugues, opus 87, fuga núm 21, compàs 9) o la 3a M asc (P. Hindemith: Ludus tonalis : ’Fuga quarta’, compàs 3). En tot cas, el concepte de resposta comprèn la idea d’imitació del subjecte a intervals diferents de l’uníson o l’8a.
© Fototeca.cat/ Jesús Alises
D’altra banda, una resposta és real quan es produeix una transposició exacta del subjecte (ex. 1) i és tonal quan la transposició no és exacta perquè es produeix una mutació 1 (ex. 2, 3, 4 i 5). La presència d’una mutació es pot donar per diferents raons. Per exemple, quan un subjecte modula del I al V, la resposta modula del V al I (ex. 2). Això comporta, atès que la distància entre I i V (5a J asc.) no és la mateixa que la distància entre V i I (4a J asc), que la resposta no pugui respectar de manera literal la successió intervàl·lica del subjecte. En aquest cas la mutació estaria justificada pel caràcter modulant del subjecte.
© Fototeca.cat/ Jesús Alises
© Fototeca.cat/ Jesús Alises
Bibliografia
- Nalden, Ch.: Fugal Answer, Oxford University Press, Londres 1970