Salvador Pueyo i Pons

(Barcelona, 1935)

Compositor català.

Vida

Estudià piano, folklore, direcció d’orquestra i composició al Conservatori de Música de Barcelona, on fou alumne de J. Ricart i Matas, J. Caminals, E. Toldrà i J. Zamacois. Premi extraordinari de composició en aquest mateix centre, gràcies a una beca de la Fundació Juan March pogué ampliar estudis a l’Escola Normal de Música de París i, parallelament, música electroacústica amb P. Schaeffer. També estudià musicologia i aprofundí les disciplines de la musicologia comparada i la paleografia musical gregoriana. El 1964 guanyà el Premi Ciutat de Barcelona amb Abstraccions i dues obres seves foren seleccionades per a la IV Biennal d’Art Contemporani de París. El 1968 escriví Vespres de Sant Pere, obra encarregada per l’abadia de Montserrat per a l’Encontre Internacional de Compositors a Montserrat. Creador d’un ampli catàleg, en sobresurt la Simfonia Barroca, estrenada el 1977 i convertida en una de les obres catalanes contemporànies més interpretades arreu d’Europa. Pueyo ha compaginat l’activitat com a compositor amb la direcció artística i la tasca de tècnic en enregistraments fonogràfics, i ha col·laborat amb nombroses formacions orquestrals i conjunts de cambra. També ha dut a terme arranjaments i orquestracions, com ara la d’una sèrie de cançons napolitanes enregistrades per coneguts tenors, com Carlo Bergonzi i Jaume Aragall. A part la seva obra musical, cal destacar l’estudi realitzat el 1983 per a la Generalitat de Catalunya sobre els orígens d'Els Segadors. El 1992 el seu ballet Yerma fou estrenat al Gran Teatre del Liceu.

Obra
Orquestra

Suite (1962); Abstraccions (1963-64); Antítesi (1965-66); Simfonia Barroca, orq. de c. (1977); Concert per a oboè i orquestra de corda (1983-85); Rondó clàssic (1991); Morta fiamma (1995); Simfonia concertant (1998)

Cambra

Evolucions, fl., cl., vl., vla., vlc. (1963); Quintet, fl., ob., cl., fg., trpt. (1966); Conceptes, ob., cl., fg., 2 vl., vla., vlc. (1966); Quintet per a instruments d’arc, de fusta i clavecí obligat, 2 vl., c. angl., fg., clav. (1976); L’orant de Pedret, fl., cl. (1978)

Solo

Suite, pno. (1960); Soliloquis, pno. (1960); Tema amb variacions, pno. (1960); Sonata, pno. (1961); Fuga, pno. (1962); Pensar..., org. (1972); Aequalis motus, org. (1973); Repòs, pno. (1983); Sonata op. 60, pno. (1994); Nocturn, guit. (2001)

Música vocal

Primer cicle de cançons, 1 v., pno. (1961); Segon cicle de cançons, 1 v., pno. (1962); Threnos, S., cor, conjunt instr. (1962); Cuatro ambientes, S., pno. (1963); Tres salms, cor (1963); Kohelet, S., MS., narrador, orq. (1967-69); Vespres de Sant Pere, S., Bar., narrador, cor, fl., c. angl., fg., vla., org. (1968); Ave Maria, cor v. blanques, org. (1969); Cap al meu silenci, cicle de cançons, S., orq. de c. (1986-87; versió per a S. i pno. de les cançons Dieu-m’ho, Dintre del teu silenci, Tardor sensible i Aires tendres que integren aquest cicle, 1986-87); Eternament, 1 v., pno. (1997); Alma llagada, oratori, S., perc., corda, cor (1999-2000)