simbolisme

m
Música

Corrent estètic del darrer terç del segle XIX.

L’aplicació musical del terme ha estat proposada per S. Jarocinski. Entre els plantejaments del simbolisme hi ha la recerca d’una altra realitat, que apareix amagada rere d’indicis i intuïcions, i per tant molt més rica i suggeridora. Es pot dir que el simbolisme s’accentuà en contacte amb els corrents positivistes del vuit-cents. Els vincles entre simbolisme i música provenen del corrent literari francès encapçalat per G. de Nerval, A. Rimbaud, Ch. Baudelaire, P. Verlaine i S. Mallarmé, i posteriorment A. Gide i P. Valéry. Els poetes simbolistes francesos situaven Baudelaire i la música de R. Wagner com a referent per a la seva nova expressió. No existeix unanimitat en la datació cronològica del simbolisme musical, com tampoc no hi ha un acord general a l’hora d’admetre el corrent simbolista com a alternativa al que s’ha denominat ’impressionisme musical'. C. Dahlhaus admet la possibilitat d’un simbolisme de tipus francès i també un ’realisme musical rus’ com a tendències oposades al naturalisme i positivisme dominants des de la dècada del 1870. És a partir de l’obra de C. Debussy i sobretot d’E. Chausson que es pot començar a parlar de la definició d’un simbolisme musical, basat sempre en continguts conceptuals literaris. Així, el Prélude à l’après-midi d’un faune o Serres chaudes, de Debussy i Chausson respectivament, en són títols representatius. Els vincles entre música, espiritualitat i poesia són particularment destacables en el període del Romanticisme tardà, en l’època sovint anomenada Modernisme. A Catalunya, el seguiment dels corrents francesos afavorí també una certa tendència al conreu del lied i, en comptades obres líriques, vers temes de tipus simbolista.