sopranista

f
Música

Terme emprat per a designar els cantors masculins que per un rar do de la natura, o pels efectes d’una eviració, desenvolupen el registre més agut de la veu masculina.

L’àmbit de la seva tessitura vocal troba la seva correspondència amb el registre agut de la veu blanca i de la veu femenina. Des de l’Edat Mitjana fins a l’època del Barroc, l’escriptura de les parts agudes de cantus, superius o sopranus de la polifonia eclesiàstica estava destinada a rebre la coloració tímbrica dels nens cantors amb veu de tible. El doblatge que els ministrers feien de les parts polifòniques als centres eclesiàstics de major relleu els menà a comptar, al llarg dels segles XVI i XVII, amb la presència de cantors sopranistes adults, naturals o castrats, la potència sonora i la projecció tímbrica dels quals permetien de reforçar les veus dels tibles escolans en la interpretació de les parts agudes de la polifonia. El repertori dramàtic dels segles XVII i XVIII escrit per a l’elevada tessitura del sopranista masculí anava principalment destinat als cantors castrats que, després de l’eviració, posseïen el registre de soprano, per bé que podia ser interpretat per contratenors naturals, sopranistes o mezzosopranistes. Entre els sopranistes del segle XX cal destacar el contratenor grec Aris Christofellis.