Costa Rica 2014

En les eleccions presidencials celebrades el 2 de febrer, es van produir uns resultats sorprenents. El candidat governamental, Johnny Araya, del Partido de Liberación Nacional (PLN), que havia encapçalat totes les enquestes, va ocupar el segon lloc amb només el 29,6% dels vots. En canvi, Luis Guillermo Solís, del Partido de Acción Ciudadana (PAC), a qui els sondeigs situaven en quarta posició, el va superar amb el 30,9%. La sorpresa va seguir en la segona volta entre els dos candidats, perquè Araya va renunciar a presentar-se davant les poques expectatives que tenia de guanyar. Així, passat el tràmit electoral del 6 d’abril, Solís va ser proclamat nou president per als propers quatre anys. La governabilitat del país, però, no serà fàcil per al nou mandatari, perquè en les eleccions legislatives el seu partit va quedar en segon lloc, amb 13 escons sobre un total de 57 membres de l’Assemblea Legislativa.

En l’àmbit econòmic, malgrat el manteniment d’un creixement sostingut del PIB els darrers quatre anys (entorn del 3% i el 4%), hi va haver indicis que auguraven un estancament per la pèrdua de dinamisme del sector exportador. El factor més determinant va ser la progressiva reducció de les exportacions acollides a règims fiscals especials, entre les quals va destacar el tancament a final d’any de l’empresa de fabricació de microprocessadors informàtics Intel. Per contra, van augmentar les remeses de divises enviades pels emigrants des dels Estats Units, factor que va contribuir a l’equilibri dels comptes externs.

En la política exterior, Costa Rica va assumir la presidència rotatòria de la Comunitat d’Estats Llatinoamericans i Caribenys (CELAC) durant l’any 2014, i entre les activitats més rellevants de l’organisme cal destacar la reunió amb el president xinès Xi Jinping. El president Solís també va fer un viatge oficial al Brasil per reforçar les relacions bilaterals.