Índia 2014

La campanya de promoció dels productes “Made in India” va ser una proposta del Govern indi per a atreure inversions i crear ocupació

© Setem

El líder del Bharatiya Janata Party (BJP), Narendra Modi, va esdevenir el nou primer ministre de l’Índia després d’obtenir una victòria implacable als comicis del mes de maig, que li van atorgar la majoria absoluta a la cambra i on va poder mostrar el seu enorme carisma entre els votants. Malgrat el seu passat controvertit com a ministre principal de Gujarat (en ple esclat de la violència ètnica del 2005 contra la comunitat musulmana), Modi es va presentar com un polític d’acció, posseïdor d’una visió de l’Índia com a potència internacional més pragmàtica i més assertiva, i compromès amb el seu desenvolupament econòmic.

En política exterior va marcar l’inici d’un nou tarannà, i va convidar el primer ministre pakistanès, Nawaz Sharif, a assistir al seu nomenament. Posteriorment, va fer visites diplomàtiques al Nepal, Bhutan i el Japó –on es va garantir el suport financer de Tòquio– i va prometre una relació més intensa també amb els Estats Units, on va viatjar al setembre i va fer un discurs al Madison Square Garden davant de milers de membres de la diàspora índia. Arran d’aquesta visita a Washington, al novembre, els Estats Units no es van oposar als subsidis agrícoles als petits agricultors indis (12.800 milions d’euros), que, de manera indirecta, afecten a la baixa els preus internacionals dels cereals i que havien estat denunciats en el marc de l’Organització Mundial del Comerç (OMC).

En política interna, el seu propòsit va ser promoure el “Made in India” com a motor de l’ocupació i de l’atracció d’inversions. A més, va endegar reformes en el sector de l’energia, i va proposar, per exemple, que cada família índia tingués com a mínim un compte en una entitat bancària –avui només en tenen el 40%–, una mesura que podria, per exemple, facilitar la transferència directa d’ajudes socials i eliminaria intermediaris i temptacions de corrupció. Tanmateix, els analistes van anunciar la necessitat del nou primer ministre de demostrar la seva força per a poder governar amb èxit un país tan complex i multicultural. Per exemple, una de les conseqüències no buscades d’una de les campanyes que va posar en marxa, “Índia Neta”, que busca promoure el reciclatge d’andròmines, va suposar el perjudici per a milers de drapaires informals de Delhi, de casta baixa o musulmans, i amb molt poques alternatives per a guanyar-se la vida.

Al desembre, es van complir trenta anys de la tragèdia de Bhopal, on una fuita de gas en una fàbrica de pesticides va matar milers de persones i va deixar mig milió de ferits i malalts crònics. Malgrat les compensacions econòmiques (parcials) i les intervencions de l’empresa i del Govern, aquestes no han estat suficients ni responsables, com ho van demostrar uns estudis actuals que indiquen que la zona segueix contaminada, fet que provoca deformacions congènites als nadons.