Singapur 2009

La complexa situació econòmica del país en el context de la crisi financera internacional va centrar l'atenció dels debats polítics al llarg de l'any. El pressupost per a l'any 2009 va tenir en compte, per primera vegada en la història de Singapur, l'ús de les reserves financeres. En aquest sentit, 3.400 milions de dòlars d'aquestes reserves van ser posats en circulació per finançar la creació de llocs de treball i per permetre a les petites i mitjanes empreses l'accés al crèdit. Malgrat aquests esforços, el PIB va baixar més d'un 10% a la meitat de l'any a conseqüència de la contracció de la demanda internacional, base de l'economia del país. Al final d'any, no obstant això, la recuperació econòmica dels Estats Units i d'altres socis comercials va repercutir favorablement, tot i que de manera discreta, sobre Singapur.

L'agenda política del país va estar marcada també per la detenció, a Malàisia, del líder del grup terrorista Jamaat al-Islamiya, Mas Selamat Kastari, el qual havia fugit alguns mesos abans de les dependències on estava empresonat a Singapur. Tot i que les autoritats malàisies van anunciar que la seva extradició es podria retardar dos anys, el Govern de Singapur va iniciar la construcció d'una presó d'alta seguretat per a presos perillosos. En un altre ordre de coses, la cambra legislativa va aprovar una llei per a reforçar el poder d'actuació de la policia en manifestacions que poguessin alterar l'ordre públic, en previsió de possibles aldarulls amb motiu de la cimera de països de l'APEC al novembre, que finalment es va celebrar sense incidents.

Pel que fa a l'àmbit internacional, finalment, el viceprimer ministre xinès, Wang Qishan, va visitar el país al mes d'agost en el marc de la VI Reunió del Consell Conjunt per a la Cooperació Bilateral entre els dos països. Durant la visita es van revisar els avenços del parc industrial Suzhou, una empresa mixta posada en marxa pels dos països el 1994, i de l'ecociutat Tianjin, un projecte iniciat el 2008 i que preveu fer de la ciutat industrial xinesa una ciutat sostenible. D'altra banda, al mes de març, el ministre d'Afers Estrangers de Singapur va visitar Rússia amb l'objectiu d'abordar els problemes econòmics i comercials i reforçar la cooperació bilateral entre els dos països.