Thomas Tomkins

(Saint Davids, Pembrokeshire, 1572 — Martin Hussingtree, Worcester, 1656)

Compositor anglès.

Vida

Era membre d’una família de músics d’església. La primera notícia sobre la seva trajectòria professional es refereix a la feina que dugué a terme com a instructor del cor de la catedral de Worcester, cap al 1596. Algun temps més tard ocupà una plaça d’organista en aquesta mateixa catedral, fins l’any 1646. Al mateix temps era actiu a Londres, on probablement estudià amb William Byrd en 1594-96. Pot ser considerat el darrer seguidor de l’estil polifònic de Byrd. La seva presència a Londres està provada pel fet que Thomas Morley inclogué un dels madrigals de Tomkins en la col·lecció antològica Madrigales: The Triumphes of Oriana to 5 and 6 Voices (Londres, 1601). El 1620 fou nomenat Gentleman in Ordinary del cor de la capella reial londinenca, i l’any següent ocupà una plaça d’organista en la mateixa institució. Quan morí Orlando Gibbons, Tomkins ocupà el seu lloc com a organista senior de la capella reial, a la qual es mantingué vinculat fins a una edat molt avançada. Escriví cinc oficis litúrgics complets per a l’Església Anglicana, més d’un centenar d'anthems i altres composicions sacres. En aquests gèneres fou un dels autors més prolífics del seu temps. També compongué diversos madrigals, alguns dels quals foren editats en la col·lecció Songs of 3, 4, 5 &6 parts (Londres, 1622), l’única obra que veié publicada en vida. La major part de les seves peces de caràcter religiós foren publicades pòstumament, probablement pel seu fill Nathaniel Tomkins: Musica Deo sacra et ecclesiae anglicanae (Londres, 1668). Destacà també per la seva producció de música instrumental, en total uns setanta treballs, la major part composicions per a tecla i també algunes obres per a consort. Aquestes darreres formen part de les seves creacions més originals i atrevides.

Obra
Música vocal religiosa

5 services, 7 salms, prop de 120 anthems (entre els quals: Almighty God, the fountain of all wisdom, 5 v., org., publ. 1668; Arise O Lord and have mercy, 3 v., publ. 1668; Awake up my glory, 3 v., publ. 1668; Blessed be the Lord God of Israel, 2/8 v., org., publ. 1668; Dear Lord of life, 6 v.; Deliver me from mine enemies, 4/5 v., org., publ. 1668; Hear me when I call, 3/5 v., org., publ. 1668; Lord, enter not into judgement, 5 v., org., publ. 1668; My shepherd is the living Lord, 2/4 v., org., publ. 1668; O Israel, if thou return, 6 v., org., publ. 1668; O Lord, do away as the night, 3 v., publ. 1668; O Lord, I have loved, 5 v., org., publ. 1668; O Lord, let me know mine end, 1/5 v., org., publ. 1668; Remember me, O Lord, 4 v., org., publ. 1668; Sing unto God, 2/5 v., org., publ. 1668; The Lord, even the most mighty God, 1/5 v., org., publ. 1668)

Música vocal profana

The fauns and satyrs tripping, 5 v. (publ. 1601); Songs of 3.4.5 &6 parts, volum de madrigals (publ. 1622)

Música instrumental

Prop de 70 peces per a instr. de teclat (entre les quals: 2 grounds, 8 In nomine, 8 misereres, 3 preludis, 3 gallardes, 7 fantasies); prop de 40 peces per a conjunt instrumental (entre les quals: prop de 20 fantasies, 11 pavanes, 2 In nomine)

Bibliografia
  1. Irving, J.: The instrumental music of Thomas Tomkins, 1572-1656, Garland, Nova York 1989
  2. Stevens, D.: Thomas Tomkins, 1572-1656, Dover, Nova York 1967