Horatio William Parker

(Auburndale, Massachusetts, 1863 — Cedarhurst, Nova York, 1919)

Compositor i pedagog nord-americà.

Vida

Rebé la primera formació musical de la seva mare i la continuà amb G. Chadwick i J. Orth a Boston. Posteriorment estudià al Conservatori de Munic (1882-85), on fou alumne de J. Rheinberger. De tornada als Estats Units (1886), treballà com a organista i dirigí diversos cors parroquials a Nova York. El reconeixement li arribà el 1893, quan la seva cantata Dream King and his Love (1893) rebé un premi del Conservatori Nacional de Nova York. El mateix any estrenà a Nova York l’oratori Hora novissima (1893), que tingué una molt bona acollida. El 1894 fou nomenat professor de teoria musical a la Universitat de Yale. Dugué a terme una destacada tasca pedagògica i participà molt activament en la vida musical de diverses societats corals de New Haven i de Filadèlfia. Fou organista i director de cor a la Saint Nicholas’ Church de Nova York (1902-10). Entre els seus deixebles a Yale cal esmentar Ch. Ives. Al final del segle XIX i principi del XX la seva obra començà a ésser difosa en nombrosos festivals britànics -com ara Three Choirs Festival de Worcester- i rebé alguns encàrrecs. Ja iniciat el segle XX, s’interessà per la composició d’obres per a l’escena. Compongué dues òperes, Mona (1910) i Fairyland (1914), a més d’alguna simfonia i algun poema simfònic i peces concertants, de cambra i per a piano. De tota la seva obra, encara s’interpreten algunes peces del repertori de música coral, format bàsicament per cantates, oratoris, motets, salms, antífones, himnes religiosos i cançons. La seva producció no vocal -considerada poc interessant, academicista i fins i tot estèticament retrògada- ha caigut en l’oblit.

Obra
Música escènica

The Prince of India, mús. inc. (1905); Mona, òpera, op. 71 (1910); Fairyland, òpera, op. 77 (1914); Cupid and Psyche, mascarada, op. 80 (1916); An Allegory of War and Peace, op. 81 (1916)

Veu i piano

Prop de 40 obres per a 1 v. i pno. (cançons o reculls de cançons), entre les quals: 3 Love Songs, op. 10 (1886); 6 Old English Songs, op. 47 (1897-99); 3 Sacred Songs, op. 58 (publ. 1905); The Progressive Music Series for Basal Use in Primary, Intermediate and Grammar Grades, 61 cançons, op. 78 (1914-19)

Altres obres VOCALS

12 Christmas Carols for Children, cor a l’uníson, pno. (1891); Crépuscle, ària de concert, MS., orq., op. 62 (1907); The Red Cross Spirit Speaks, 1 v., orq., op. 83 (1918); 53 obres corals (entre les quals: The Kobolds, cantata, cor, orq., op. 21, 1890; Hora novissima, oratori, S., A., T., B., cor, orq., op. 30, 1893; Spirit of Beauty, oda, cor masc., banda/orq., op. 61, 1905; A.D. 1919, cantata, S., cor, orq., op. 84, 1919); nombrosos anthems i serveis (la majoria dels quals són per a cor i orgue)

Música instrumental

11 obres orquestrals (entre les quals: Scherzo, op. 13, 1884; Simfonia, op. 7, 1885; A Northern Ballad, poema simf., op. 46, 1899; Concert per a orgue, op. 55, 1902); 4 obres de cambra (entre les quals: Quintet de corda, op. 38, 1894; Suite, pno., vl., op. 41, 1894); 15 obres per a instr. de teclat (entre les quals: 4 Sketches, pno., op. 19, publ. 1890; 4 Compositions, org., op. 28, 1891; 3 morceaux caractéristiques, pno., op. 49, publ. 1899)