címbal

m
Música

En l’orgue, joc de mixtura molt agut, compost de diverses fileres de tubs amb represes (represa).

Dins de la seva múltiple varietat, és un joc que s’inicia en la regió aguda dels harmònics, aportant, al joc ple (plein-jeu) de l’orgue, el seu coronament en les regions més altes de l’espectre sonor, amb qualitat auditiva. Complementa així la sonoritat del plenum, considerada la més característica de l’orgue. Henry Arnaut de Zwolle (1400-1466), per tal d’incorporar a l’orgue la sonoritat dels címbals, ja en construí un, les fileres del qual contenien l’harmònic de tercera. Normalment s’han disposat en octaves (do1 = 1’ + 1/2’ + 1/4'); en quintes, quan s’hi ha intercalat una filera amb quintes (do1 = 1’ + 1/3’ + 1/2'), i en terceres, quan a més de la quinta incorpora la tercera (do1 = 1 1/3’ + 1’ + 4/5'). Això ha fet que hagin estat anomenats també címbals d’octaves, de quintes o de terceres. Durant el Romanticisme caigué en desús, ja que la seva sonoritat aguda i brillant no s’adeia a la de l’orgue simfònic. Modernament hom l’ha restituït, ampliant-lo de vegades amb un harmònic de sèptima (do1 = 2’ + 1 3/5’ + 1 1/3’ + 1 1/7') o de novena (do1 = 1/2’ + 4/9’ + 2/5’ + 1/3'). Normalment es troba en l’orgue major. Quan està situat en la cadireta, orgue de pit (brustwerk), ecos, o bé en un altre cos més secundari, és de dues o tres fileres i s’anomena cimbalet. L’orgue de Weingarten (Baden-Württemberg), construït per Joseph Gabler (1750), disposa d’un címbal, en el primer pedal, de 40 fileres.