Joan Gelpí i Puig

(Barcelona , 1932)

Director de fotografia.

Vida

L’any 1950 muntà un laboratori de fotografia d’afeccionat que abandonà al cap de tres anys per dedicar-se a la foto fixa de cinema. Entrà a treballar com a operador a l’Emisora Films, on aprengué l’ofici al costat d’Ignasi F. Iquino i del seu cunyat Antonio Isasi-Isasmendi, per a qui feu de segon operador en La mentira tiene cabellos rojos (1960). Després de participar en més d’una trentena de films, com A tiro limpio (1963, Francesc Pérez-Dolz), arribà a director de fotografia amb el llarg Los felices 60 (1963, Jaime Camino), premi a la millor fotografia del Círculo de Escritores Cinematográficos, al qual seguiren coproduccions d’acció com ara Estambul 65 (1965, A. Isasi-Isasmendi); El tigre dels set mars (Surcouf l’eroe dei sette mari, 1967, Sergio Bergonzelli); Las Vegas, 500 millones (1967, A. Isasi-Isasmendi), amb una fotografia d’exteriors reeixida i una sòrdida il·luminació d’interiors; L’advocat, el batlle i el notari (1968-69, Josep Maria Font i Espina); Alícia a l’Espanya de les Meravelles (1977-78, Jordi Feliu; versió catalana el 1984), amb Raúl Pérez Cubero; l’infantil Òscar, Kina i el làser (Óscar, Kina y el láser, 1978, Josep Maria Blanco), i films "S" com Las verdes vacaciones de una familia bien (Erotic Family, 1980, Mario Siciliano).

Altres films

1968 El mercenario, D.Muller; ¿Por qué te engaña tu marido?, M.Summers.

1975 Deseo, A.Balcázar.

1985 Otra vuelta de tuerca, E. de la Iglesia.

1987 L’aire d’un crim, A.Isasi-Isasmendi.