Benet Garret

(Barcelona, ~1450 — Nàpols, 1514)

Humanista i poeta en italià, conegut amb el nom d’Il Cariteo.

Vida i obra

Vers el 1468 anà a la cort de Nàpols i fou acollit a l’Accademia Pontaniana, on fou elogiat en composicions de Sannazaro i Pontano, entre d’altres. El 1486 fou nomenat conservador del segell reial i, després (1495), secretari d’Estat de Ferran II de Nàpols. En tenir lloc la invasió francesa acompanyà el rei a l’exili. Mort el rei i caigut el regne a mans franceses, se n’anà a Roma (1501-03). Tornà quan Gonzalo de Córdoba el feu governador de Nola. És famós, sobretot, pel seu cançoner amorós i polític Endimione, de caràcter petrarquista, el qual tingué diverses fases de redacció (vers 1493-94, abans del 1506, abans del 1509). Fou publicat a Nàpols el 1506 i, ampliat,el 1509 (tingué diverses reedicions al llarg del s. XVI). Consta de dos-cents catorze sonets, vint cançons, quatre sextines i cinc balades, i és format per dos grans blocs temàtics. El primer és de tema amorós, en què el poeta canta a una dama anomenada Luna, segurament de la família Chiaramonte o Montalto: Petrarca n’és el referent per bé que els models són clàssics (Virgili, Catul, Tibul, Ovidi i Properci). El segon bloc és de poesia civil, política i panegírica: entre altres temes, s’hi lloa la gestió política dels reis napolitans, s’hi propugna una aliança de magnats italians contra Carles VIII de França, i consta d’una galeria de retrats d’homes i de dones il·lustres (entre els quals abunden les nissagues nobles de la Corona d’Aragó —Vilamarí, Cardona, Milà, entre d’altres— i amics catalans del poeta —Castell, Felip—), contemporanis, del regne de Nàpols, a més de la seva esposa, Peronella Vinyoles, i d’Alexandre VI; hi destaca la llarga cançó Aragonia (VI), amb ressons èpics, on exalça la dinastia napolitana “perché venne in Italia da la Iberia”. No hi manquen al·lusions nostàlgiques a la seva Barcelona natal, ciutat que és homenatjada a la cançó XX (“Non temo homai, che’l pelago d’oblio”), en què pren com a model Horaci. L’obra de Garret gaudeix d’una important consideració dins la literatura italiana del Quattrocento.

Bibliografia
  1. Barbiellini Amidei, B. (1999)
  2. Fenzi, R. (2002)
  3. Parenti, G. (1993)
  4. Pèrcopo, E. (1892)
  5. Segarra Añón, M.I. (2007).
Vegeu bibliografia