i Joan de Borgonya | enciclopèdia.cat
Gran enciclopèdia catalana

Joan de Borgonya

Nom amb què fou conegut, abans de la seva identificació,Mestre de Sant Feliu
pintura pint
Pintor, identificat abans amb el pintor gironí Porta i anomenat posteriorment Mestre de Sant Feliu.
Estrasburg, segle XV — Barcelona, 1526

Possiblement visqué en terres valencianes fins el 1510; d’aquest període, en què fou influït per l’italianisme de Ferran Yáñez i Ferran Llanos, daten probablement les taules de Sant Andreu (capella del Miracle, València). El 1510 era a Barcelona, on pintà el retaule, desaparegut, de l’església del Pi i els escuts del cadirat del cor de la catedral (1519) amb motiu de la reunió del capítol del Toisó d’Or presidida per Carles V. En el període 1519-21 pintà a Girona el retaule de l’església de Sant Feliu, iniciat per Perris de Fontaynes, i el de Santa Úrsula per a la catedral (traslladat més tard a les Olives, on fou destruït el 1936), del qual es conserva una taula al museu diocesà. És autor també de les taules de la Magdalena (Museu Provincial de Tarragona), el Calvari (Museu Provincial de Girona), dues taules de la Vida de sant Bartolomeu (Barcelona, col·lecció particular) i el Retrat de dona (Esztergom, Hongria), signat, gràcies al qual fou confirmada la identitat del pintor el 1965. La influència de Leonardo i de Dürer, la subversió de l’harmonia i la bellesa clàssiques i el seu gust per pintar argenteries, així com l’expressionisme provinent del seu origen germànic, en fan un manierista anterior a la gran època del corrent manierista internacional.

Col·laboració: 
FFV
Llegir més...