Organització de les Nacions Unides

Nacions Unides
ONU (sigla)
United Nations (en)
UN (sigla, en)

Seu de l’Organització de les Nacions Unides, a Nova York

© Fototeca.cat-Corel

Organització internacional, amb seu a Nova York.

Té com a principals finalitats mantenir la pau, promoure la cooperació econòmica, cultural, social i humanitària i garantir la seguretat dels estats damunt la base dels principis d’igualtat i d’autodeterminació i vetllar pel respecte dels drets humans. Successora de la Societat de Nacions, les primeres passes cap a la seva creació foren la conferència de Dumbarton Oaks (1944) i la conferència de Jalta (1945). El 25 d’abril de 1945 cinquanta-un estats es reuniren a San Francisco, on elaboraren i signaren, el 26 de juny, la Carta de les Nacions Unides. L’ONU entrà en funcionament el 24 d’octubre d’aquell mateix any.

Per a ésser-hi admès cal acceptar els preceptes de la Carta, ésser recomanat pel Consell de Seguretat i aprovat pels dos terços de l’Assemblea General. El fet que calgui la recomanació unànime dels membres del Consell de Seguretat ha estat un obstacle seriós per a l’admissió d’alguns estats. Els seus organismes empren cinc llengües oficials —anglès, castellà, francès, rus i xinès— i són finançats per les aportacions dels estats membres, el volum de les quals depèn de les possibilitats de cadascun. Els principals organismes de l’organització són l’Assemblea General, el Consell de Seguretat, el Consell Econòmic i Social (Consell Econòmic i Social de les Nacions Unides), el Consell de Tutela, el Tribunal Internacional de Justícia i el Secretariat.

Estats membres de l’Organització de les Nacions Unides
Estat membre Any Estat membre Any Estat membre Any
Afganistan 1946 Gàmbia 1965 Noruega 1945
Albània 1955 Geòrgia 1992 Nova Zelanda 1945
Alemanya 1973 Ghana 1957 Oman 1971
Algèria 1962 Grècia 1945 Països Baixos 1945
Andorra 1993 Grenada 1974 Pakistan 1947
Angola
1976 Guatemala 1945 Palau 1994
Antigua i Barbuda 1981 Guinea 1958 Panamà 1945
Aràbia Saudita 1945 Guinea-Bissau 1974 Papua Nova Guinea 1975
Argentina 1945 Guinea Equatorial 1968 Paraguai 1945
Armènia 1992 Guyana 1966 Perú 1945
Austràlia 1945 Haití 1945 Polònia 1945
Àustria 1955 Hondures 1945 Portugal 1955
Azerbaidjan 1992 Qatar 1971 Regne Unit 1945
Bahames 1973 Hongria 1955 Romania 1955
Bahrain 1971 Iemen3 1947 Ruanda 1962
Bangladesh 1974 Índia 1945 Rússia5 1945
Barbados 1966 Indonèsia 1950 Saint Kitts i Nevis 1983
Bèlgica 1945 Iran 1945 Saint Lucia 1979
Belize 1981 Iraq 1945 Saint Vincent i les Grenadines 1980
Benín 1960 Irlanda 1955 Salomó 1978
Bhutan 1971 Islàndia 1946 El Salvador 1945
Bielorússia 1945 Israel 1949 Samoa Occidental  1976
Bolívia 1945 Itàlia 1955 San Marino 1992
Bòsnia i Hercegovina2 1992 Jamaica 1962 São Tomé i Príncipe 1975
Botswana 1966 Japó 1956 Senegal 1960
Brasil 1945 Jordània 1955 Sèrbia2 2000
Brunei 1984 Kazakhastan 1992 Seychelles 1976
Bulgària 1955 Kenya 1963 Sierra Leone 1961
Burkina Faso 1960 Kirguizistan 1992 Singapur 1965
Burundi 1962 Kiribati 1999
Síria
1945
Cambodja 1955 Kuwait 1963 Somàlia 1960
Camerun 1960 Laos 1955 Sri Lanka 1955
Canadà 1945 Lesotho 1966 Sud-àfrica, República de 1945
Cap Verd 1975 Letònia 1991 Sudan 1956
Centreafricana, República 1960 Líban  1945 Sudan del Sud 2011
Colòmbia 1945 Libèria 1945 Suècia 1946
Comores 1975 Líbia 1955 Suïssa 2002
Congo, Rep. del 1960 Liechtenstein 1990 Surinam 1975
Congo, Rep. Dem. del 1960 Lituània 1991 Tadjikistan 1992
Corea, Rep. de 1991 Luxemburg 1945 Tailàndia 1946
Corea, Rep. Dem. Pop. de 1991 Macedònia del Nord2,4 1993 Tanzània6 1961
Costa d’Ivori 1960 Madagascar 1960 Timor Oriental 2002
Costa Rica 1945 Malàisia 1957 Togo 1960
Croàcia 1992 Malawi 1964 Tonga 1999
Cuba 1945 Maldives 1965 Trinidad i Tobago 1962
Dinamarca 1945 Mali 1960 Tunísia 1956
Djibouti 1977 Malta 1964 Turkmenistan 1992
Dominica 1978 Marroc 1956 Turquia 1945
Dominicana, República 1945 Marshall, Illes 1991 Tuvalu 2000
Egipte 1945 Maurici 1968 Txad 1960
Emirats Àrabs Units 1971 Mauritània 1961 Txèquia 1993
Equador 1945 Mèxic 1945 Ucraïna 1945
Eritrea 1993 Micronèsia, Estats Federats de 1991 Uganda 1962
Eslovàquia 1993 Moçambic 1975 Uruguai 1945
Eslovènia2 1992 Moldàvia 1992 Uzbekistan 1992
Espanya 1955 Mònaco 1993 Vanuatu 1981
Estats Units d’Amèrica 1945 Mongòlia 1961 Veneçuela 1945
Estònia 1991 Montenegro2 2006 Vietnam 1977
Eswatini 1968 Myanmar 1948 Xile 1945
Etiòpia 1945 Namíbia 1990 Xina7 1945
Fiji 1970 Nauru 1999 Xipre 1960
Filipines 1945 Nepal 1955 Zàmbia 1964
Finlàndia 1955 Nicaragua 1945 Zimbàbue 1980
França 1945 Níger 1960
Gabon 1960 Nigèria 1960
1 estats sobirans que no pertanyen a l’ONU: Vaticà i Taiwan; 2 la República Federal Socialista de Iugoslàvia s’integrà a l’ONU el 1945 fins a la seva dissolució, quan s’establiren i posteriorment admeteren com a nous membres Bòsnia i Hercegovina (1992), Croàcia (1992), Eslovènia (1992), Macedònia del Nord (1993) i la República Federal de Iugoslàvia (que fou membre des del 2000, tot i que el març del 2003 l’estat passà a denominar-se Sèrbia i Montenegro, i el juny del 2003, Sèrbia ocupà el lloc de la unió estatal, mentre que Montenegro fou admesa el 2006); 3 la República Àrab del Iemen (admesa el 1947) i la República Democràtica del Iemen (admesa el 1967) s’uniren el 1990; 4 ingressà amb el nom oficial d’Antiga República Iugoslava de Macedònia; 5 Rússia ocupa el seient que deixà vacant la Unió Soviètica l’any 1991; 6 Tanganyika fou membre de l’ONU des del 1961 i Zanzíbar des del 1963; l’any 1964 ambdós estats es federaren i formaren el nou estat de Tanzània; 7 del 1945 al 1971 el seient xinès fou ocupat per la República de la Xina (confinada a Taiwan des del 1949).

L’Assemblea General, que es reuneix cada any, durant uns tres mesos, és composta pels representants de tots els estats membres, que el 2002, amb l’ingrés de Suïssa, passaren a ser 191. Cada estat hi disposa d’un vot. Les decisions sobre qüestions importants —segons la definició de la Carta— han d’ésser aprovades pels dos terços dels votants; la resta, per una majoria simple. Gràcies a les seves funcions electives, deliberatives, de supervisió i d’apropiació financera, ocupa una posició central dins l’organització. La seva influència política s’ha vist reforçada progressivament a causa de la manca d’avinença dels membres del Consell de Seguretat. Aquest (que funciona permanentment), tot i que la seva funció és fer recomanacions, pot demanar que s’apliquin sancions contra els estats que consideri culpables de pertorbar la pau o la seguretat internacionals. Els membres permanents són les cinc grans potències guanyadores de la Segona Guerra Mundial i que protagonitzaren la política mundial durant la guerra freda: els Estats Units d’Amèrica, la Unió Soviètica (a la qual substituí el 1991 Rússia), França, el Regne Unit i la Xina, i el dret de vet de cadascun dels membres ha condicionat des dels inicis les iniciatives de l’organització.

El Consell Econòmic i Social de les Nacions Unides actua principalment com a òrgan de coordinació entre les Nacions Unides i les agències especialitzades. El Consell de Tutela és compost pels membres permanents del Consell de Seguretat, pels estats que administren territoris i per un nombre igual d’estats que no n’administren, elegits per l’Assemblea General. La seva funció és supervisar l’administració dels territoris confiats a l’ONU. El Tribunal Internacional de Justícia té en la seva jurisdicció la interpretació de tractats i d’acords i els conflictes i les qüestions de dret internacional. L’ONU també impulsa conferències interestatals sobre problemes d’abast mundial (medi ambient, fam, narcotràfic, etc.). El 1956, amb motiu del conflicte del canal de Suez, l’ONU es dotà d’un exèrcit propi amb funcions de força d’interposició o de protecció, els anomenats cascs blaus, creat amb aportacions i personal dels estats membres. El Secretariat és encapçalat pel secretari general, nomenat per l’Assemblea General per un període de quatre anys renovables, a proposta del Consell de Seguretat. És el màxim responsable administratiu i té unes funcions polítiques importants, entre les quals cal subratllar la facultat de presentar a l’organització qualsevol qüestió que amenaci la pau i la seguretat mundials i la iniciativa de promoure acords internacionals. Han ocupat aquest càrrec Trygve Lie (1946-52), Dag Hammarskjöld (1952-61), U Thant (1961-71), Kurt Waldheim (1972-82), Javier Pérez de Cuéllar (1982-92), Boutros Ghali (1992-96), Kofi Annan (1996-2006) i, des del 2006 Ban Ki-moon.

Estructura de l’Organització de les Nacions Unides

Pertanyen a l’ONU diverses organitzacions i agències especials, com ara la UNESCO, la FAO, l’UNICEF, l’ACNUR, l’OIT, l’OMS, etc. Desplegada en múltiples funcions que van des de l’ajut humanitari fins a missions com a força de seguretat i d’interposició, mediador en processos de pau o entre parts en conflicte i com a institució autoritzada per a decretar sancions internacionals sobre els estats i inspeccionar-ne determinades iniciatives, l’ONU ha intervingut, amb un èxit divers, al Congo (1960), Xipre (1963), a les guerres araboisraelianes i en el conflicte israelianopalestí (a partir del 1973), al Líban (1978), al Sàhara Occidental (a partir del 1991), a Somàlia i a Angola (1993) i, des del 1993, als Balcans, especialment a Bòsnia i Hercegovina, Macedònia, Iugoslàvia i Albània; a Ruanda (1997), a Guatemala (1997), a l’Afganistan (1998), a Algèria (1998), a Timor Oriental (1999) a Sierra Leone (2002) i a la regió sudanesa de Dārfūr (2005), entre d’altres. Tanmateix, aquestes iniciatives sovint no han pogut assolir els seus objectius. Després de l’enfonsament de la Unió Soviètica, l’ONU adoptà un paper més actiu en la resolució dels conflictes, molts dels quals sorgits de la desaparició de l’antic estat comunista. La desaparició d’un dels blocs que havien marcat l’equilibri del Consell de Seguretat durant la guerra freda i la feblesa de Rússia, el seu successor, afavorí també aquest major intervencionisme. No obstant això, l’èxit no sempre acompanyà les operacions de l’ONU en aquesta etapa, que es perllongà tota la darrera dècada del segle XX. Resultat també dels conflictes postsoviètics i del nou ordre mundial fou també la creació el 1998 del Tribunal Penal Internacional, amb seu a la Haia (en vigor des del 2002), amb fortes reserves dels EUA. Després dels atemptats de l’11 de setembre del 2001, la lluita antiterrorista global esdevingué el principal condicionant i una de les prioritats de l’ONU: el mateix mes aprovà una resolució contra el terrorisme i, després de l’enderrocament del règim dels talibans, creà una força d’intervenció per a supervisar la transició democràtica a l’Afganistan. No obstant això, l’enderrocament del règim de Saddam Husayn a l’Iraq desencadenà, durant uns quants mesos, una greu crisi en la institució. El conflicte s’originà en l’acusació nord-americana contra el dictador iraquià, al·legant que aquest posseïa armes de destrucció massiva. L’exigència de desarmar-se fou assumida per l’ONU a través de la resolució 1441, i el setembre del 2002 envià a l’Iraq la UNMOVIC, missió encapçalada pels diplomàtics Hans Blix i Muhammad al-Barādi‘i amb l’objectiu d’identificar aquest tipus d’armes. Amb el resultat negatiu de les inspeccions (gener del 2003), s’iniciaren les discordances entre els EUA, que insistien a atacar l’Iraq immediatament, i l’ONU, partidària d’allargar les inspeccions. La crisi es precipità en el Consell de Seguretat, quan tres dels membres permanents (Xina, Rússia i França) es negaren a donar suport a una intervenció bèl·lica que els altres dos membres, els EUA i el Regne Unit, llançaren el març del 2003. Els mesos següents, però, l’ONU s’implicà en la reconstrucció de l’Iraq i en l’establiment d’un govern democràtic, si bé la iniciativa continuà en mans dels EUA.

Al final dels anys noranta i principi del segle XXI també emergiren amb força els greus problemes financers de l’organització, i ja el desembre del 2000 els estats membres arribaren a un acord per a reformar-ne el sistema de finançament, després de satisfer la petició dels EUA de rebaixar la seva aportació. Els EUA encapçalaren també les crítiques per la burocratització i la manca de transparència, i el 2004 aflorà un greu cas de corrupció en el programa Petroli per Aliments de l’Iraq, que intensificà les exigències d’una reforma de la institució. En el pla polític, aquests anys hom denuncià el que es considerava una composició obsoleta del Consell de Seguretat, i quatre estats (Alemanya, el Japó, l’Índia i el Brasil) pressionaren especialment per a ésser-ne membres permanents, els dos primers per raons històriques i de pes econòmic i els altres dos, pel seu pes demogràfic i la condició d’economies emergents i potències regionals.