Renault

Renault SA

Grup automobilístic francès.

Té la seu és a Boulogne-Billancourt, a prop de París. Els seus orígens estan lligats als tallers creats pels germans Louis, Marcel i Fernand Renault cap al 1900, capdavanters europeus d’aquesta indústria. La Primera Guerra Mundial en feu una indústria de guerra i els anys posteriors portaren la diversificació productiva en el camp de la maquinària agrícola. El 1945 Renault fou nacionalitzada i es convertí en Régie Nationale des Usines Renault. Des del 1990 és de nou una societat anònima, bé que la privatització no fou completada fins el 1994 i que l’Estat francès hi manté una important participació (al voltant del 15% al final de la dècada de 2010-20).

Una de les primeres companyies europees del sector de l’automoció, establí a Vilvoorde (Brussel·les, Bèlgica) la primera planta fora de França (1931). Les principals plantes europees, però, es troben a l’Estat espanyol, on el 1951 hi establí FASA Renault (des del 2000 Renault España), que el 2020 mantenia quatre fàbriques. L’expansió internacional rebé un impuls decisiu el 1999 amb la formalització d’una aliança amb Nissan, i la incorporació a l’accionariat d’aquesta companyia li’n donà el control efectiu. Sota el lideratge del seu conseller delegat Carlos Ghosn, l’aliança (a la qual s’afegí el 2016 Mitsubishi) es convertí en un dels primers fabricants del sector (el primer en la branca de turismes) i, a partir del 2010, també de vehicles elèctrics. També tancà acords de col·laboració amb Daimler i amb fabricants xinesos (Dongfeng), i adquirí companyies com Dacia (Romania, 1999), Samsung Motors (Corea del Sud, 2000) o AvtoVAZ (Rússia, 2008), de les quals conservà les marques.

L’any 2020 l’aliança dugué a terme una reestructuració estratègica per tal de fer front a les condicions canviants del mercat automobilístic. El pla preveia el control gairebé exclusiu de Renault en la producció i la venda a Europa i a Llatinoamèrica, mentre que deixava a Nissan i a Mitsubishi els mercats asiàtic i nord-americà. A banda, per tal de fer front a la forta caiguda de vendes del 2020, el maig d’aquest any inicià una dràstica reducció de la plantilla, que tendí a concentrar a França, alhora que el govern francès anunciava importants ajuts al sector de l’automoció (PSA i Renault, bàsicament).

Mitjançant les seves filials, Renault fou també, fins al final del segle XX, un important productor de camions, maquinària agrícola i vehicles militars (Saviem, 1955). El 1978 la fusió de Saviem amb Berliet donà lloc a Renault Véhicules Industriels, que l’any 2002 passà al grup Volvo, conservant la marca (Renault Trucks). El grup ha desenvolupat també una financera (Renault Crédit International, 1974, posteriorment RCI Banque) i el 1997 fusionà les seves distribuïdores en Renault France Automobiles (RFA), que el 2001 esdevingué Renault Europe Automobiles (REA). Té també una participació destacada en l’automobilisme de competició (Fórmula 1 i ral·lis).