i Keith Rupert Murdoch | enciclopèdia.cat
Gran enciclopèdia catalana

Keith Rupert Murdoch

periodisme period, televisió tv i ciències polítiques polít
Magnat de la comunicació australià, més conegut com Rupert Murdoch.
Melbourne, 11 de març de 1931

Fill d’un editor de premsa australià, féu estudis d’economia i política a Oxford. A la mort del seu pare, el 1953 es féu càrrec de l’empresa familiar News Limited, la qual reflotà des d’una situació difícil per a emprendre una expansió que, a partir de l’adquisició de nombroses capçaleres i el llançament de noves publicacions, entre les quals The Australian (1964), el diari de més tirada del país, el convertí en el primer editor de premsa i en una influència política d’entitat d’Austràlia. Amb l’adquisició de The News of the World (1968), el diari de més circulació en el món anglòfon, inicià l’expansió internacional, que el portà a la Gran Bretanya, on adquirí el tabloide sensacionalista The Sun (1969) i, posteriorment, The Times (1981). El 1973 s’introduí als EUA amb la compra del San Antonio Express, i el 1979 fundà a Austràlia News Corporation, que el 2004 s’implantà als EUA i del qual Murdoch, que el 1985 es naturalitzà nord-americà, n'és el màxim dirigent. El 1986 creà Fox, una de les principals emissores de televisió nord-americanes, que el 1996 llançà Fox News Channel, que ha disputat el lideratge a la CNN. El 1990, amb la fusió del seu canal de televisió per satèl·lit Sky Television amb British Satellite Broadcasting creà British Sky Broadcasting, que domina la televisió de pagament de la Gran Bretanya. Els mitjans controlats per Murdoch han tingut un fort ascendent en el món polític anglosaxó, sense un decantament permanent per cap de les dues grans opcions polítiques (demòcrata/laborista o republicana/conservadora) i, en qüestions clau, mostren un elevat grau de coincidència. D’altra banda, els seus procediments d’expansió han estat motiu de crítiques i d’alguns litigis. La fortuna de Murdoch és estimada com una de les més grans del món.

Al juliol del 2011 anuncià el tancament de The News of the World, després de 168 anys d’edició, arran d’un escàndol d’escoltes telefòniques i de la detenció de diversos periodistes del dominical.

Col·laboració: 
GVA
Llegir més...