Gabriel Brnčić Isaza

(Santiago de Xile, 1942)

Compositor i pedagog d’origen xilè.

Vida

Format al Conservatori Nacional de Santiago de Chile, estudià violí, oboè i composició, i fou deixeble, en aquesta disciplina, de Gustavo Becerra-Schmidt. Posteriorment anà a Buenos Aires, on feu estudis de postgrau de composició i de música electroacústica al Centro Latinoamericano de Altos Estudios Musicales (CLAEM) gràcies a una beca del centre. Fou en aquest mateix centre on entrà en contacte amb alguns dels més destacats membres de l’avantguarda musical, com I. Xenakis, J. Cage, L. Nono i també A.E. Ginastera, Kropfl i G. Gandini. S’interessà per la composició musical amb mitjans electrònics i del 1968 al 1971 fou professor al CLAEM. Durant l’etapa de director del Laboratorio de Música Electrónica del Centro de Investigaciones en Comunicación Masiva, Arte y Tecnología de Buenos Aires (1971-74) compongué algunes destacades obres com El túnel (1972) per a cinta, basada en la novel·la homònima d’Ernesto Sábato.

Té un amplíssim catàleg d’obres, escrites per a instruments i mitjans electroacústics diversos, i per a diferents grups instrumentals i orquestra, però on és més conegut és en el camp de la música electroacústica. Instal·lat a Barcelona, on arribà com a exiliat (1974), començà a exercir una important tasca per a la introducció, el desenvolupament i la difusió de la música electrònica, de la qual fou un dels pioners a Espanya. Vinculat des del 1974 al Laboratori Phonos de Barcelona, el 1982 passà a ser-ne director pedagògic i, més tard, director artístic.

Ha obtingut diversos premis i distincions pel conjunt de la seva obra, com ara el premi del Concurs Casa de las Américas (Cuba, 1966) o una beca de la Fundació Guggenheim (1976) per les seves recerques en el camp de la pedagogia musical. Entre les seves participacions, cal destacar la realitzada a Venècia l’any 1982 en la Computer Music Conference. És autor de la Guía de laboratorios de música electroacústica en España i de nombrosos articles teòrics. És professor d’anàlisi i composició a l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC) i professor dels màsters sobre música i tecnologia de la Universitat Pompeu Fabra.

Obra

Música electroacústica

Quodlibet I, 6 versions per a diferents grups instr. (1966-88); Acuérdate, ha muerto... (1967); Volveremos a las montañas (1968); Quodlibet III (1968); Quodlibet IV (1968); Puerto Montt (1968); Preludio de madera (1970); Preludio de cristal (1970); Batucada (1970); Agua (1971); Donals’s blues (1971); El túnel (1972); Cuarteto (1972); Música de 1973 (1973); Chile fértil provincia (1976); Variaciones (Variaciones I) (1977); Destierro (1979); Cielo (1979); Arpegios (1979); Las afinidades electivas (1979-82); Memorias (1980); Coral Retrato (1980); Aria y Pasacalle (1980); Nuestra América (1981); Grisalla (1981); Nuestra América (1981-82); Bach y las monedas (1982); Canciones con sintetizador (1982); Polifonía de Barcelona (1983); Polifonía de Venecia (1983); Triunfo de las madres de la plaza de Mayo (1983); Variaciones II Variaciones sobre sonatas e interludios (a John Cage) (1984); Concierto gótico (1985); Clarinen tres (1986); Des être (1986); Ese mar (estr. 1987); Ciudad encantada (1987); Sexteto para violas (1988); Historia de dos ciudades (1988); Passacaglia (1988); Dos esbozos para antiguos instrumentos electrónicos (estr. 1994); ...Que no desorganitza cap murmuri (estr. 1994)

Solo

Sonata, vl. (1962); Passacaglia, org. (1965); Quodlibet V, instr. teclat (1969); Cubana, guit. (1982); Seis preludios, guit. (1986); Solo para arpa (1987); Melodías para saxofón (1987)

Cambra

Cueca para la exaltación de Jorge Peña Hen, 2 guit. (1966); Quodlibet XIII, 2 vl., vla., vlc. (1969); Oboes, 5 ob., arpa, 2 perc., 3 fustes o metall, 3 cordes (1969); Quodlibet VII, perc. (1969); Sinfonía para 12 violas (1971); Viaje al invierno, 2 fl., pno. (1975); Tonada larga a Recabarren, vlc., pno. (1979); Zelestial, 8 fl. (1980); Quinteto, fl., ob., cl., tp., fg. (1981); Trio, a la memoria de Alberto Ginastera, pno., vl., vlc. (1983); Duo violín/violoncello, vl., vlc. (1985); Tres estilos, pno., vlc. (1985); Concierto-Espacio, 6 fl., 4 cl., 2 cl. B. (1985); Quinteto para violas, 5 vla./vl., 3 vla, vlc. (1987); Música de cámara I, 4 fl., vla., guit. (1987); Música de cámara III, 2 fl., cl. b., guit., cb. (1988); Cuarteto, 2 vl., vla., vlc. (1988)

Orquestra

Oda a la energía (1963); Concierto para viola (1967); Concierto para violoncello (1967-68); Quodlibet XIII (1968); Volveremos a las montañas (1968); Quodlibet IX (1969); Sinfonía (1969); Florida-invierno (1985); Diaphonia (1987); Sinfonía concertante (1988)

Música vocal

Concierto para flauta, cor cambra, conjunt instr. (1970)

Música escènica

Yasi-Yatere, ballet (1964); Melos-drama, teatre instr. (1969); Salvat-Papasseit i la seva època (1976); Óper rotas, cant/teatre del moviment (1985); Scirocco, espectacle dansa (1987-88)