Thomas Morley

(Norwich, Norfolk, 1557/58 — Londres, 1602)

Compositor, teòric i editor musical anglès.

Vida

Fou deixeble de William Byrd. La seva activitat musical començà com a mestre de cor i organista a la catedral de Norwich el 1583. Estudià a la Universitat d’Oxford, on es graduà en música l’any 1588. Es traslladà a Londres i ocupà el càrrec d’organista a Saint Giles, Cripplegate, l’any 1589 i a Saint Paul a partir del 1591. L’any següent esdevingué gentleman de la capella reial. Publicà el seu primer llibre de música l’any 1593 i inicià la seva activitat com a editor i impressor el 1595. A partir del 1598 obtingué el monopoli d’impressió musical, que fins el 1596 havia estat en mans de Byrd. Fou un editor molt actiu, tant de les seves pròpies obres com d’arranjaments i traduccions d’obres d’altres compositors.

La seva activitat, molt intensa, influí notablement en una gran varietat d’aspectes del món musical anglès del seu temps. Conreà un gran nombre de gèneres i estils. Com a compositor, però, destacà per la important aportació que feu al madrigal anglès. Gràcies a la qualitat intrínseca de les seves composicions i a la seva activitat editorial contribuí a popularitzar el gènere arreu del país. La influència de l’estil de Byrd és perceptible en moltes de les seves obres, especialment en les més properes a la manera de fer típicament anglesa. En aquest grup cal considerar la major part de la seva música religiosa, bona part de la qual era destinada als serveis de l’església anglicana, algunes obres per a tecla i les composicions per a consort d’instruments, especialment les contingudes en The First Booke of Consort Lessons (Londres, 1599). Els madrigals, en canvi, són un reflex de la seva fascinació per l’estil italià, del qual fou el principal propagandista a l’Anglaterra elisabetiana. També estan escrites en un estil marcadament italià les canzonets per a un nombre variable de veus, recollides en diferents llibres, i les cançons amb acompanyament de llaüt o lute songs, recollides en The First Booke of Ayres (Londres, 1600). Moltes d’aquestes col·leccions foren reeditades en múltiples ocasions en vida del compositor i, durant molt de temps, encara després de la seva mort. Com a teòric obtingué un gran renom gràcies al tractat A Plaine and Easie Introduction to Practicall Musicke (Londres, 1597), dedicat a Byrd i autèntic compendi de la pràctica musical anglesa de la seva època, i molt probablement una de les obres teòriques escrites en anglès més importants de tots els temps. Una de les seves edicions més notables fou The Triumphes of Oriana to 5 and 6 Voices (Londres, 1601), una col·lecció de madrigals de vint-i-tres autors en la qual el mateix Morley participà amb dues obres.

Obra
Madrigals

Canzonets, or Little Short Songs to Three Voyces (publ. 1593); Madrigalls for Foure Voyces: the First Booke (publ. 1594); The First Booke of Balletts to Five Voyces (publ. 1595); Il primo libro delle ballette, 5 v. (publ. 1595); The First Booke of Canzonets to Two Voyces (publ. 1595); Canzonets or Little Short Aers to Five and Sixe Voyces (publ. 1597); Canzonets...to Foure Voyces: Colectes out of the Best and Approved Italian Authors (publ. 1597); Madrigales: The Triumphes of Oriana to 5 and 6 Voices (publ. 1601)

Cançó

The First Booke of Ayres or Little Short Songs to Sing and Play to the lute with the Basse Viole (publ. 1600)

Música vocal religiosa

Prop de 20 anthems (entre les quals: Nolo mortem peccatoris...Father I am thine only Son, full anthem, 4 v.; Out of the deep, full anthem, 6 v.; Teach me thy way, O Lord, full anthem, 5 v.), 7 salms, prop de 15 motets (entre els quals: Agnusdei, 4 v.; Domine fac mecum, 4 v.; Laboravi in gemitu meo, 6 v.; O amica me, 5 v.)

Música instrumental

The First Booke of Consort Lessons (1599)

Bibliografia
  1. Fellowes, E.H., ed.: Thomas Morley: The First Booke of Ayres, Londres 1966
  2. Harman, R.A., ed.: Thomas Morley: A Plaine and Easie Introduction to Practicall Musicke, Londres 1963
  3. Kerman, J.: The Elizabethan Madrigal: A Comparative Study, American Musicological Society, Nova York 1962
  4. Murphy, C.A.: Thomas Morley Editions of Italian Canzonets and Madrigals, Florida State University, Tallahassee 1964