Henry Du Mont

Henry de Thier
(Villers-L’Evêque, actual Bèlgica, 1610 — París, 1684)

Compositor i organista francès d’origen belga.

Vida

Realitzà els seus primers estudis musicals com a escolà o nen cantor de la catedral de Maastricht, on també fou organista. Després d’estudiar a Lieja amb Léonard de Hodemont, el 1638 s’establí a París, on canvià el seu cognom original de Thier per la traducció francesa. El 1643 fou nomenat organista de Saint-Paul, al barri de Marais, càrrec que simultaniejà amb el d’organista i clavicèmbal del duc d’Anjou, el germà de Lluís XIV, i, més tard, de la reina Maria Teresa d’Àustria. El 1663 esdevingué vicemestre de la capella reial i fins el 1683, que es retirà, fou el mestre de música de la reina i el compositor oficial de la capella. La seva importància és cabdal per al desenvolupament de la música religiosa francesa. Compongué diverses misses en cant pla, a una sola veu, i paràfrasis dels salms en francès, entre altres obres; però la part més important són els seus motets en llatí. Du Mont és, de fet, l’introductor del motet de cambra. Aquest petit motet, en contraposició al grand motet per a solistes, cor i conjunt instrumental, es componia per a una, dues, tres o quatre veus solistes, acompanyades només pel baix continu. Du Mont fou un dels primers a utilitzar aquesta tècnica instrumental a França. Els seus grands motets, d’altra banda, serviren de model a G.B. Lulli i a tota la música religiosa francesa de grans dimensions composta durant els segles XVII i XVIII.

Obra
Música vocal religiosa

Cantica sacra (conté 35 petits motets per a 2-4 v. i b. c., 2 symphonies, 1 pavana i 2 allemandes, publ. 1652); Meslanges à 2-5, b.c. livre second (conté 21 chansons, 12 motets, 2 salms, 19 preludis, 2 allemandes i 1 pavana, publ. 1657); Airs à quatre parties (publ. 1663); Motets à deux voix avec la Basse-Continue (conté 30 motets, 2 allemandes i 1 simfonia, publ. 1668); Cinq messes en plain chant (publ. 1669); Motets à II, III et IV parties (conté 38 motets, publ. 1671); Motets pour la chapelle du roy (conté 20 grands motets publicats pòstumament, 1686); 3 motets per a veu solista, cor, instr. i b. c. (O flos convallium, Mater Jerusalem, Dum esset rex); 3 salms per a 5 v., 4 instr. i b. c. (Nisi Dominus; Benedicam Dominum; Beati omnes)

CLAVICÈMBAL

9 allemandes, 2 courantes, 1 pavana