Orquestra de París

Formació creada el 1967 per iniciativa d’André Malraux, ministre de Cultura de França, i de Marcel Landowski, director de música, art líric i dansa del Ministeri de Cultura, per tal de substituir la Societat dels Concerts del Conservatori.

L’Orquestra de París recollí, doncs, el testimoni de la llarga tradició musical que, en els seus 139 anys d’història (1828-1967), havia anat gestant l’Orquestra de la Societat dels Concerts del Conservatori. El seu primer director fou Charles Münch, que en 1938-48 ja havia dirigit la Societat dels Concerts del Conservatori. Arran de la seva sobtada mort (1968) durant una gira de l’orquestra pels Estats Units, Herbert von Karajan n’assumí la responsabilitat com a conseller musical (1969-71). Posteriorment fou dirigida per Georg Solti (1972-75), Daniel Barenboim (1975-89) -que li afegí el cor-, Semyon Bychkov (1989-98) i Christoph von Dohnányi (1999-2000). Des del setembre del 2000, Christoph Eschenbach n’és el director musical. Els més grans directors del final del segle XX -des de Claudio Abbado fins a L. Maazel, passant per Z. Mehta o S. Celibidache- s’han posat al capdavant de l’orquestra com a directors convidats. El repertori d’aquesta formació té en compte totes les tradicions musicals, enllaça la música simfònica amb l’òpera i deixa un lloc important a la música contemporània amb l’encàrrec de noves obres a compositors com ara G. Amy, L. Berio, P. Boulez, G. Ligeti o F. Donatoni, entre molts altres. A més de la temporada simfònica, que després de passar pel Théâtre des Champs-Elysées i el Palau de Congressos se celebra actualment a la Sala Pleyel, l’Orquestra de París realitza també concerts al Théâtre Châtelet i nombroses gires, tant nacionals com internacionals. La temporada 1999-2000 inicià el cicle Berlioz 2003, que durant quatre anys retrà homenatge al compositor francès. A més dels concerts a la Sala Pleyel i les gires europees, es fan estades de formació a les diferents ciutats visitades. Aquest projecte ha rebut el suport de la majoria de les institucions franceses i la col·laboració d’institucions d’altres països, com la Villa Medicis de Roma o el Festival de Salzburg.