a quatre mans

Música

Dit de les peces per a piano -o per a un altre instrument de teclat- que, per a la seva execució, requereixen dos intèrprets que toquen un sol instrument.

Asseguts, generalment, l’un al costat de l’altre, cada intèrpret té assignat un determinat registre de l’instrument (normalment, un intèrpret el registre agut i l’altre el greu). El fet que tots dos toquin un mateix instrument fa dubtar alguns que es tracti d’autèntica música de cambra -cosa que no sol passar amb la música per a dos pianos-. Amb l’èxit i la gran difusió que el piano experimentà al final del segle XVIII i durant tot el XIX, molts compositors escriviren obres per a piano a quatre mans. Cal destacar-ne W.A. Mozart (sonates KV 497 i 521), F. Schubert (Fantasia en fa m, D 940), R. Schumann (6 impromptus ’Bilder aus Osten', opus 66, ’Imatges de l’Orient'; Ballszenen, opus 109) i J. Brahms (Variacions sobre un tema de R. Schumann, opus 23; Danses hongareses). Al segle XX, tot i que la dedicació dels compositors a aquest gènere fou molt menor que al segle anterior, se n’escriviren algunes obres d’interès, com ara una Sonata de F. Poulenc. A més de les peces originalment escrites per a aquesta combinació, molts arranjaments d’òperes, simfonies, etc. també la utilitzen. Excepcionalment, alguns autors (el valencià Carles Santos n’és un exemple) han compost obres per a teclat a més de quatre mans, que requereixen, òbviament, més de dos intèrprets.