Resultats de la cerca
Es mostren 39 resultats
línia de surada
Física
Transports
Línia determinada per la intersecció de la superfície lliure de l’aigua amb la superfície d’un cos que sura, especialment la del buc d’una embarcació.
línia aclínica
Física
Línia imaginària sobre la superfície terrestre, lloc geomètric dels punts aclínics.
Més coneguda pel nom d'equador magnètic
línia de força
Física
Línia de camp d’un camp de forces.
És tangent, en cada punt, al vector força
línia de camp
Física
En un camp vectorial, línia en els punts de la qual els vectors corresponents són tangents a ella.
Segons que el camp sigui de velocitats o de forces hom parla de línies de corrent o de força , respectivament Hom designa per font i pou , respectivament, els ponts del camp en què s’originen surten i acaben arriben les línies de camp
línia de corrent
Física
Línia que, en el si d’un fluid en moviment, en un instant determinat, és tangent, en cada punt, al vector velocitat del fluid en aquest punt.
línia d’Univers
Física
Trajectòria que descriu un cos mòbil en l’espai-temps i que descriu la seqüència de successos espaciotemporals que corresponen a la seva història.
adiabàtic | adiabàtica

Comparació de l’evolució de la pressió P d’un gas ideal en funció del volum V, entre un procés adiabàtic (línia blava) i un d’isotèrmic (línies vermelles)
© fototeca.cat
Física
Dit del procés temodinàmic en el qual no hi ha intercanvi de calor entre el sistema considerat i l’exterior.
En un procés adiabàtic reversible l' entropia del sistema es manté constant Qualsevol compressió o expansió d’un fluid que es realitzi en un temps molt curt per exemple, expansió del vapor en una turbina pot ésser considerada adiabàtica En un gas ideal, un procés adiabàtic és regit per la relació p V γ =constant essent p , la pressió V , el volum, γ = C p /C v C p , la calor molar a pressió constant C v , la calor molar a volum constant mentre que per a un procés isotèrmic es compleix pV = constant
força magnetomotriu
Física
En un circuit magnètic, causa capaç de produir-hi un flux magnètic.
Hom la defineix com la integral de línia del vector intensitat de camp H al llarg d’una línia tancada Aquesta magnitud, que presenta una analogia formal amb la força electromotriu, equival al treball necessari per a desplaçar una unitat de pol magnètic, seguint un circuit magnètic tancat En el cas d’un camp magnètic creat per una bobina o un electroimant, és igual a l'excitació magnètica La unitat SI de força magnetomotriu és l' ampere o, en el cas d’una bobina, l' ampere volta En el sistema CGS electromagnètic és mesurada en gilberts Sol ésser abreujada mitjançant…
alçària específica
Construcció i obres públiques
Física
Elevació de la línia d’energia sobre la solera de la conducció lliure.