Resultats de la cerca
Es mostren 8 resultats
Tost

El despoblat de Tost, dominat per les ruïnes del castell de Tost, i l’església de Sant Martí
© Fototeca.cat
Despoblat
Despoblat del municipi de Ribera d’Urgellet (Alt Urgell), situat en un turó, a 785 m d’altitud, que domina la vall, on hi ha les restes de l’antic castell de Tost .
Al segle XI en fou senyor Miró, pare del famós Arnau de Tost, fundador dela dinastia vescomtal d’Àger A petició seva el bisbe Eribau d’Urgell consagrà el 1040 l’església parroquial de Sant Martí, muníficament dotada de béns i relíquies, ofertes per l’abat Oliba de Ripoll, juntament amb un escrit autògraf i una arqueta en forma de creu conservada des del 1924 al Museu Episcopal de Vic, que guarda també una part del baldaquí de l’altar, dels segles XII-XIII l’altra part és al…
Alèdua

Restes del castell d'Alèdua
© Vicenç Salvador Torres Guerola
Castell
Despoblat
Despoblat i antic castell del terme municipal de Llombai (Ribera Alta), situat davant mateix d’aquesta vila, a la vall dels Alcalans, a l’esquerra del riu Magre.
Era lloc de moriscs, habitat per 40 famílies el 1609, l’any de llur expulsió Pertanyia a la parròquia de Llombai, però el 1574 esdevingué independent Pertanyia al marquesat de Llombai, el titular del qual era el duc de Gandia, que el 1625 atorgà carta de poblament, però aquest lloc acabà desapareixent
Albalat dels Ànecs
Castell
Despoblat
Despoblat i antic castell, actualment enrunat, del terme municipal de Cabanes de l’Arc (Plana Alta), a la façana marítima (anomenada la Ribera de Cabanes).
Es troba prop dela carretera de Barcelona a València i de l’albufera dels Ànecs coneguda abans també per albufera d’Albalat , la qual fou l’origen del despoblament Es conserva encara l’antiga església, agregada a Cabanes el 1575
Serra
Despoblat
Despoblat del municipi de Torís (Ribera Alta), al S de la vila, esmentat el 1238 i centrat en l’antic castell de Serra (a l’indret de l’actual Castellet).
Alcalà
Castell
Despoblat
Despoblat i antic castell (les runes del qual són anomenades el castellet dels Alcalanets) a la vall dels Alcalans, vora el riu Magre, entre Llombai i Real de Montroi (Ribera Alta).
Segons la Crónica d’Alfons X de Castella, el Cid, en una de les seves accions militars pel Regne de València, feu presoner el seu alcaid Aquest lloc donà nom a la vall d’Alcalà , coneguda més tard amb la denominació de vall dels Alcalans
Fontelles
Despoblat
Despoblat del municipi de Ribera d’Urgellet (Alt Urgell), al nord-est del poble, al vessant meridional de la serra de Tost.
El castellde Fontelles o Castellde Briançó, del qual es té constància des del 1078, es troba dalt del Tossal del Franc, a l’extrem nord dela carena que separa la vall de Tost de les petites valls tributàries del Segre L’església de Sant Fruitós de Fontelles es troba prop del mas de Can Franc, al costat d’un petit cementiri, està documentada el 1077 Al segle XIX hi havia el mas de Fontelles
Nabiners
Despoblat
Despoblat del municipi de Ribera d’Urgellet (Alt Urgell), a 1 125 m alt., a la dreta del torrent de la Coma, dins l’antic terme d’Arfa.
La notícia més antiga sobre el lloc i la vila de Nabiners és de l’any 987 Es coneix l'existència d’un castell i de l’església parroquial de Sant Sadurní, esmentada ja el 839, del capítol d’Urgell Era municipi independent a mitjan segle XIX
Banyoles
Despoblat
Despoblat del terme municipal de Tivissa (Ribera d’Ebre), a l’esquerra de l’Ebre, entre Móra la Nova i Ginestar d’Ebre.
Probablement, poc temps després de la conquesta cristiana, al s XII, hi fou construït el castell de Banyoles, actualment enrunat, en un indret on hi havia hagut una població ibèrica anomenada el Castellet de Banyoles Els primers anys del s XV fou adquirit per la ciutat de Barcelona, juntament amb els llocs de Flix i de la Palma, damunt l’Ebre, i de Miramar, a la costa, per tal de constituir una ruta que assegurés a la ciutat el proveïment de blat de les planes del Segre i d’Aragó, de Navarra i de Castella, que tradicionalment baixava per l’Ebre fins a Tortosa, però que sovint, en…