Resultats de la cerca
Es mostren 11 resultats
foam lay
Indústria tèxtil
Tela doble o triple formada per acoblament d’una tela exterior, una capa d’un polímer sintètic esponjat (generalment de poliuretà) i, sovint, una tercera tela que fa de folre.
Hom l’empra per a tapisseria, confecció de roba d’abric i calçat
moletó
Indústria tèxtil
Teixit bast de cotó amb lligat de tafetà, o sarja de tres o batàvia de quatre.
Hom el fa amb un ordit fort i resistent, poc nombrat, i una trama gruixuda metxa, generalment de cotons de baixa qualitat, deixalles o regenerats Hom el blanqueja o tenyeix en peça i el perxa per totes dues cares És emprat per a folres, roba d’abric, flassades de poc preu, baietes, cobretaules, etc
gavardina
Indústria tèxtil
Teixit d’estam, de cotó o de seda, amb lligament de sarja.
Els fils d’ordit solen ésser prims i de dos caps, i la trama és més gruixuda La densitat d’ordit és inferior a la trama Això fa que la diagonal de la sarja resti molt dreta Hom l’acostuma a tenyir en peça de color llis i amb la cara bona completament arrasada, és a dir, sense pèl És emprat per a la confecció de peces d’abric, generalment impermeables en aquest cas hom li dóna un acabat hidròfug La de seda és emprada per a vestits o abrics lleugers femenins
pèl
Indústria tèxtil
Fibra obtinguda del pèl de diversos animals, llevat del d’ovella i del de moltó, anomenat llana, de la qual es diferencia pel fet d’ésser més recte i estirat, no té escames, o en té poques, no sol tenir rissos i, quan hom esquila l’animal, els pèls resten separats o formant blens, mentre que la llana de l’ovella resta tota unida formant el velló.
Hom empra industrialment el pèl de diverses races de cabra la domèstica europea, l’asiàtica d’angora o caixmiriana, etc, de diversos camèlids l’alpaca, la llama, la vicunya, el guanac, el camell i el dromedari, etc El pèl de la cabra domèstica és poc apreciat, i emprat per a obtenir fils gruixuts, oen usos industrials el pèl de la cabra d’angora o moher és llarg, brillant, sedós i d’un blanc puríssim —bé que n'hi ha de qualitats brunes, grises o negres—, pot ésser filat molt fi i és emprat per a teixits de bona qualitat, i el…
barragà
Indústria tèxtil
Tela ordinària, de pèl de camell, atapeïda i impermeable, molt semblant al camellot, especialment emprada per a fer robes d’abric.
xal
Indústria tèxtil
Peça de llana, de seda, etc, de forma quadrangular que, posada a les espatlles, serveix d’abric o d’adorn a les dones.
tartà
Indústria tèxtil
Teixit, generalment gruixut i de llana, amb dibuix escocès, emprat en la confecció de kilts i de robes d’abric i mantes de viatge.
tricot
Indústria tèxtil
Peça d’abric interior, negra, feta de punt de llana o de cotó, que portaven els homes i les dones per a treballar en el camp.
toqueta
Indústria tèxtil
Treball de ganxet o de punt, de forma triangular o troncocònica, que serveix, en la indumentària femenina, per a posar damunt les espatlles com a abric o adorn.