Resultats de la cerca
Es mostren 6 resultats
reservar
Indústria tèxtil
Estampar sobre certes parts d’un teixit un preparat, anomenat reserva, que evita, en una posterior operació de tintura, que les zones reservades siguin tenyides.
rentatge en sec
Indústria tèxtil
Procediment de rentatge de teixits amb dissolvents orgànics en lloc de solucions aquoses, amb què hom evita l’inflament de la fibra, els encongiments i que s’escampin els colors.
Actualment, són emprats el tricloroetilè, el tetraclorur de carboni i el percloroetilè, que han substituït el benzè, el querosè i la benzina, tòxics Per tal de recuperar totalment el dissolvent per filtració o per destillació, el rentatge es fa en màquines de tambor perforat totalment closes
vincenzi
Indústria tèxtil
Màquina que constitueix un perfeccionament de la màquina jacquard, puix que evita la deterioració dels cartons en cas de mal funcionament; necessita uns cartons menys voluminosos i és d’un manteniment més fàcil.
estampació per reserva
Indústria tèxtil
Procediment d’estampació que consisteix a estampar sobre un teixit un preparat, anomenat reserva, que en una posterior tintura evita que es tenyeixin les zones reservades, que apareixen en blanc sobre el fons tenyit.
Les reserves poden actuar mecànicament, com la cera de l’estampació batik , o químicament Per exemple, els colorants sulfurosos eren reservats amb sals de zinc, el negre d’anilina és reservat estampant un reductor alcalí o un àlcali Les reserves poden ésser acolorides
cartó de fusada
Indústria tèxtil
Tub cònic de cartó sobre el qual és enrotllat el fil produït i que serveix d’ànima a la fusada i evita que el fil s’embulli en arrancar-la del fus o en transportar-la o debanar-la.
aprest
Indústria tèxtil
Cada un dels processos, d’acció eminentment química, a què són sotmesos els productes tèxtils (filats, teixits, etc) per tal de facilitar-ne la posterior elaboració o per comunicar-los l’aspecte, tacte, o altres propietats, necessaris per a la venda o l’ús final.
Els aprests són, d’una manera general, tractaments en què l’aigua o els productes químics que actuen sobre el gènere són el factor del qual depèn principalment l’efecte obtingut El tipus i la forma d’aplicació dels aprests varien segons la classe de fibra, l’estat en què es troba fils en forma d’ordit, madeixa o bobina, teixits, etc i l’efecte que hom vol obtenir càrrega, cracant, suavització, impermeabilització, etc Els aprests poden consistir en un simple addició de substàncies químiques o en una modificació de tipus químic del material tèxtil Els efectes obtinguts poden ésser permanents o…