Resultats de la cerca
Es mostren 16 resultats
llei d’Ohm
Electrònica i informàtica
Llei fonamental del corrent elèctric que expressa la relació existent entre la resistència R d’un conductor, la intensitat I que hi circula i la diferència de potencial V aplicada a través del conductor.
La relació és I = V / R , o sia V = RI
conductivitat elèctrica
Electrònica i informàtica
Mesura de la capacitat de conducció elèctrica d’una substància, de valor igual al quocient entre la densitat de càrrega elèctrica i el camp elèctric aplicat: j = γE.
És la inversa de la resistivitat γ=1/ρ La unitat SI de conductivitat elèctrica és l’ohm -1 m -1 o, atès que 1 siemens = 1 ohm - 1 =1 mho, la unitat SI de γ és el Sm -1
caiguda de potencial
Electrònica i informàtica
Diferència de potencial entre dos punts d’un circuit, produïda pel pas d’un corrent elèctric a través d’un element disposat entre aquests dos punts.
És anomenada també caiguda de tensió , i el seu valor és donat per la llei d’Ohm
resistivitat
Electrònica i informàtica
Propietat característica d’una substància, anomenada també resistència específica, que és igual al producte de la resistència d’un fil conductor d’aquesta substància pel quocient de la secció i la seva longitud.
Hom la representa per ρ, o sigui ρ = R s/l La unitat de mesura en el sistema MKSA és l’ohm metre Ω m
electrocinètica
Electrònica i informàtica
Part de l’electricitat que estudia el comportament de les càrregues elèctriques en moviment.
En un medi conductor es produeix un corrent elèctric quan les càrregues elèctriques es mouen en una direcció definida impulsades per un camp elèctric El corrent elèctric es pot propagar en conductors metàllics, en solucions electrolítiques i en gasos ionitzats Els electrons lliures d’un metall es mouen desordenadament entre els àtoms que formen la xarxa cristallina Quan un conductor se sotmet a una diferència de potencial per exemple, mitjançant una pila, totes les càrregues elèctriques es desplacen en una mateixa direcció, impulsades pel camp elèctric creat, constituint el…
impedància
Electrònica i informàtica
Quocient entre la tensió i el corrent en un circuit de corrent altern.
Representa la resistència aparent del circuit Hom la representa per Z i és un vector de components R resistència i X reactància, o sigui Z = R + X L’expressió complexa de Z és Z = V/1 = R + jX , i en mòdul La unitat de mesura és l’ohm
teorema de Norton
Electrònica i informàtica
Teorema que indica que qualsevol circuit amb dos terminals és equivalent a un generador ideal de corrent amb una resistència en paral·lel.
La resistència equivalent és igual a la que s’obté si es deixen les fonts de voltatge en curtcircuit i les fonts de corrent en circuit obert La intensitat del corrent s’obté mitjançant la llei d’Ohm coneixent la resistència equivalent i la diferència de potencial entre ambdós terminals
resistència
Electrònica i informàtica
Oposició que presenta un cos al pas del corrent elèctric, a causa de la qual l’energia elèctrica es converteix en calor.
En corrent continu la resistència és igual al quocient entre la diferència del potencial entre els extrems del conductor i la intensitat del corrent que hi circula però en corrent altern no és així, i per això hom parla de resistència efectiva Hom la representa per R la unitat de mesura és l’ohm
teorema de Thévenin
Electrònica i informàtica
Teorema segons el qual qualsevol combinació de generadors de corrent i resistències es pot reduir a una font generadora de potencial i una resistència equivalent en sèrie.
El valor del voltatge de la font es calcula com la diferència de potencial entre les terminals amb el circuit obert la resistència es pot trobar mitjançant la llei d’Ohm, calculant la diferència de potencial a partir de la intensitat del corrent El valor de la resistència és el mateix que si es calcula fent servir el teorema de Norton
varistor
Electrònica i informàtica
Dispositiu la resistència del qual varia segons la tensió que li és aplicada.
Generalment és constituït per un díode de junció díode amb les característiques d’intensitat-tensió pròpies d’aquest tipus de dispositius semiconductors així, per als petits voltatges, presenta impedàncies superiors al megaohm mentre que, a partir d’un determinat llindar, aquesta cau a valors de l’ordre de les desenes d’ohm Muntant-ne dos en parallel, amb les polaritats invertides, hom aconsegueix que actuïn com a dispositiu limitador de tensió