Resultats de la cerca
Es mostren 18 resultats
fixador
Fotografia
Solució química que té per finalitat de fer insensibles a la llum i de fixar els materials sensibles que han estat acabats de revelar.
Els fixadors poden ésser àcids, ràpids, ultraràpids, etc Generalment, el fixador és format per una dissolució d’hiposulfit sòdic anhídric, que dissol les sals d’argent no empressionades si el fixador conté aquest producte, és del tipus neutre És fàcil de conservar, tant en contacte amb l’aire com a plena acció de la llum El revelador el debilita, per la qual cosa cal fer un bany intermedi de detenció entre el revelatge i el fixatge de les còpies i de les pellícules La seva força també es debilita segons el nombre de còpies fixades i el temps que ha passat des que hom l’ha…
calotip
Fotografia
Procés fotogràfic, anomenat també talbotip
, patentat per W.H.F. Talbot el 1841, el qual significà la iniciació del procés negatiu-positiu, que hom obtingué a base de paper sensibilitzat en totes dues fases.
Permetia el tiratge de còpies Fou desplaçat pel procés al collodió
talbotípia
Fotografia
Disseny i arts gràfiques
Procediment fotogràfic, descobert per W.H.F.Talbot el 1834 i comunicat el 1839, que consisteix a fixar la imatge sobre paper fotosensible mitjançant el procés negatiu-positiu.
La talbotípia, que permetia el tiratge de còpies i que fou l’origen dels procediments moderns de fotografia, és anomenada també calotípia
filtre

Diagrama de transmissió d’alguns filtres per a la pel·lícula de color, que mostra la supressió d’alguns colors assolida amb un filtre apropiat [la primera lletra indica el color del filtre ( U , ultraviolat; Y , groc; O , taronja; R , vermell; X , verd; A , ambrat; B , blau); la segona lletra indica el tipus ( L , suau; M , mig; D , intens)]
© fototeca.cat
Cinematografia
Fotografia
Accessori òptic transparent, de vidre, plàstic o gelatina, emprat per absorbir alguns colors a fi de corregir o compensar la imatge, o bé a fi d’obtenir efectes especials.
Hom colloca els filtres a la part del davant dels objectius, menys els de flou i els destinats a l’obtenció de les còpies positives en color Hi ha diverses classes de filtres els de correcció , destinats a rectificar les diferències de sensibilitat als diferents colors de les diferents pellícules, els de contrast , per a exagerar expressament les diferències de to entre dos colors o més, i els especials , amb una finalitat específica, com els que hom fa servir per a eliminar la boira baixa, els de flou , per a difuminar la imatge, o els polaritzadors, que eviten els reflexos…
esmaltadora
Fotografia
Aparell per a esmaltar fotografies.
Consisteix en una placa metàllica polida on hom disposa les fotografies un cop sortides del darrer bany del procés de revelatge i un cop passades per una solució esmaltadora Aquesta placa va muntada en una caixa que conté una sèrie de resistències elèctriques encarregades d’evaporar l’aigua de les còpies i d’assecar-les Per a grans laboratoris, hom fabrica esmaltadores cilíndriques o de tambor, augmentant així la superfície metàllica polida, les quals permeten d’esmaltar alhora un nombre més gran de fotografies
flou
Fotografia
Filtre difusor que elimina una gran part dels contrasts i difumina el conjunt de la imatge.
És molt emprat en la fotografia de retrats, puix que elimina imperfeccions de la cara, arrugues, etc, i en paisatges, per tal de produir la sensació de boira baixa És format per un disc de cristall òptic amb un seguit de cercles concèntrics formant una espècie de malla, de manera que s’originen dues imatges, una de nítida i una altra de difuminada, que se sobreposen Hom pot obtenir còpies sobre paper acoblant el disc a l’objectiu de l’ampliadora, cosa que permet d’aconseguir l’efecte del flou a partir d’un negatiu normal
Michael Kahn
Fotografia
Fotògraf nord-americà.
Especialitzat en la fotografia de vaixells clàssics i paisatges oceànics, la seva obra cerca l’estètica de la navegació i de l’oceà i la interacció entre el vaixell, l’aigua, les onades i el cel Produeix, sobretot, obres fotogràfiques Utilitza pellícula i una càmera dels anys cinquanta i elabora còpies de laboratori de forma manual i per edicions limitades Cada còpia és única ja que cadascuna està revelada de manera artesanal El seu treball s’exhibeix en nombroses galeries dels EUA Ocasionalment ha publicat les seves fotografies en revistes especialitzades És autor del llibre The…
exposició
Fotografia
Acció d’exposar una pel·lícula o un material sensible a la llum.
Perquè una imatge sigui impressionada sobre una emulsió sensible, la llum que aquesta reflecteix ha de passar per l’objectiu i pel diafragma fins a arribar a l'emulsió El temps durant el qual la llum impressiona l’emulsió és anomenat temps d’exposició Per a les plaques i les pellícules, aquest temps depèn de l’estació de l’any, de l’hora, del temps atmosfèric i de la posició de l’objecte amb referència al de la llum és a dir, de la qualitat i la quantitat de la llum Per a les còpies en paper, depèn de la duresa del paper emprat, del grau de contrast del negatiu i de la distància…
Francisco Gómez Martínez
Fotografia
Fotògraf navarrès, més conegut com a Paco Gómez.
Visqué de la sasteria familiar i mai no es professionalitzà El 1956 ingressà a la Real Sociedad Fotográfica de Madrid, però, disconforme amb els seus criteris, l’any següent formà, amb altres fotògrafs, entre els quals cal citar Ramon Masats , el grup La Palangana, d’esperit trencador i posteriorment conegut com a Escuela de Madrid, vigent fins a l’any 1975 En vida feu només tres exposicions, totes a Catalunya, la darrera de les quals 1995 fou una retrospectiva En morir els hereus cediren el seu arxiu de negatius 25000 i còpies 1000 a la Fundació Foto Colectania de Barcelona,…
laboratori fotogràfic
Fotografia
Local condicionat per a fer-hi el revelatge dels negatius fotogràfics i obtenir-ne còpies positives.