Resultats de la cerca
Es mostren 37 resultats
ral del batlle
Història del dret
Prestació senyorial que hom pagava a Catalunya.
Fou abolida el 1823
barcatge
Dret
Dret que hom paga per passar pel riu amb una barca.
Antigament hom pagava barcatge en travessar un determinat territori jurisdiccional
ball de cornuts
Folklore
Ball cantat humorístic d’homes sols, sovint disfressats amb banyes de moltó al cap, en nombre imparell, que hom ballava a les comarques septentrionals catalanes des de la Cerdanya al Rosselló i la Garrotxa, per Carnestoltes o a la matança del porc.
En acabar, els balladors s’aparellaven, i el que restava sol pagava el beure
credencer del general
Història
Comptabilitat
Oficial de la diputació del general o generalitat de Catalunya encarregat del control comptable de la casa del general de Barcelona.
Atorgava les autoritzacions de càrrega i descàrrega de mercaderies al port de la ciutat i n'ordenava el dipòsit a la duana si el mercader no en pagava prèviament els drets
peita
Tribut que hom pagava al rei o al senyor territorial.
pubilla
Dret civil català
Dona instituïda hereva, generalment per part d’algun ascendent, en el qual cas se solia reservar tot el patrimoni com a bé parafernal, que era administrat per ella.
En cas de contreure matrimoni amb persona que no gaudia de la condició d’hereu, aquest acostumava a aportar determinats béns en concepte d’aixovar, com un dot aportat pel marit, a favor del qual la pubilla solia prometre-li en determinades comarques, com l’Urgell i la Segarra, la soldada, que generalment sols es pagava els deu primers anys de matrimoni