Vilaniu

Novel·la realista de Narcís Oller publicada el 1885, en plena consolidació del novel·lista.

Desenvolupament enciclopèdic

Desenvolupa la narració Isabel de Galceran, del 1880, que aquest mateix any havia projectat ampliar com a novel·la romàntica. Els Galceran, vella família vilaniuenca de cacics moderats, tornen de Barcelona al poble, on el marit, Don Pau, vol reeixir com a polític, enfrontant-se al progressista —per oportunisme— Rodon. El seu matrimoni amb↑Isabel de Galceran es veu minat —rere una recepció aparentment joiosa a Vilaniu— per la calúmnia llançada per conveïns envejosos de les qualitats i el predomini social d’Isabel. Albert Merly, jove advocat vilaniuenc arribat de Barcelona i confident d’Isabel, rep, amb ella, els efectes de la mentida pública, que el duen al suïcidi en assabentar-se —de nou situat a la capital— de la mort de la dona per incompetència del metge de Vilaniu, allunyat dels mètodes científics innovadors de la ciutat, on la família retorna. El marc social reflecteix l’immobilisme i la mesquinesa morals que, malgrat la natura idíl·lica, mantenen l’odi a la vila, immergida en una foscor simbòlica i oposada a la ciutat, lluminosa i avançada. L’escenari històric inicia l’anàlisi olleriana de la Restauració, remuntant-se a les revoltes prèvies a la Revolució de Setembre. La relació no declarada entre Isabel —oblidada sovint per Don Pau— i Albert resta sense precisar i no té la profunditat psicològica que la trama requereix. Ambdós protagonistes romanen en una indefinició descriptiva que impedeix conèixer-ne els ressorts íntims. Josep Rodon és l’arquetip del polític sobrevingut i triomfador, antagonista de Don Pau. Tomàs Riudavets, Mercè —muller de Rodon— i la pubilla Tàrrega són personatges grotescos que, tanmateix, desencadenen l’acció. Basada en fets i llocs reals (Valls) i escrita en dues etapes (1880-81 i 1883-85), la segona de les quals s’inicià al capítol II de la segona part, creà dubtes a Oller i dificultats per a acabar-la a causa del conflicte entre el seu temperament sentimental i l’intent d’adoptar una estètica antiromàntica. Això causa una discordança ideològica i estructural entre la minuciosa anàlisi sociohistòrica de la primera part, realista, i la feble acció dramàtica de la segona, dissolta rere solucions morals i convencions literàries romàntiques.

Bibliografia
  1. Aritzeta i Abad, M. (2000), p. 281-285
  2. Bertran, J. (1999), p. 173-196
  3. Beser, S. (1967)
  4. Cabré i Monné, R. (2004), p. 9-95
  5. Nunes, M. (1985)
  6. Palacín Artiga, A. (1999), p. 287-296
  7. Sunyer i Molné, M. (1999), p. 131-147
  8. Vidal Tibbits, M. (1983), p. 217-226
  9. Yates, A. (1998), p. 179-219.
Vegeu bibliografia