Reial Moto Club de Catalunya

Corredors del Reial Moto Club de Catalunya el 1916

© AF CEC / CO DE TRIOLA

Club de motociclisme de Barcelona.

El 1916 adoptà el nom actual, amb el títol de reialFundat l’any 1916, el seu predecessor fou la Sociedad de Velocipedistas, fundada el 1891 gràcies a l’impuls de Claudi de Rialp. Poc després organitzà les primeres curses ciclistes a Barcelona, tot i que també començà a interessar-se pel motociclisme. El 1902 adoptà el nom de Club Fotográfico Deportivo, que el 1905 col·laborà en l’organització de la Copa Sportmen’s Club, primera cursa de motocicletes i vehicles de motor d’Espanya. L’any 1907 divergències de criteri entre ciclistes i motociclistes de l’entitat obligaren a la seva reorganització, de la qual sorgí el Club Deportivo. El número de socis augmentà, cosa que donà peu a l’organització del Campionat d’Espanya de Motocicletes (1909), la primera Volta Ciclista a Catalunya (1911), en què participaren motocicletes lleugeres i la primera Pujada als Brucs (1913). L’any 1913 es fusionà amb l’Amateur Moto Club Barcelona, fundat pocs mesos abans, del qual nasqué el Moto Club Deportivo Barcelona. El primer president fou Pablo Llorens. Poc després creà la Prova de Regularitat i Turisme (1913), primera prova de regularitat d’Espanya i també primera on s’admeteren autocicles i sidecars. També organitzà la primera edició de la Copa Tibidabo (1914), juntament amb el RACC, i la Prova per Equips (1915), en què hi participava un autocicle, un sidecar i dues motocicletes. El 1916 adoptà el nom definitiu de Reial Moto Club de Catalunya i organitzà la primera Volta a Catalunya, també amb el RACC, i la cursa Barcelona-Madrid-Barcelona. L’any 1921 organitzà el primer Trofeu Armangué d’autocicles i la primera Pujada a Montserrat. Al llarg de les dècades de 1940 i 1950 constituí, conjuntament amb la Penya Motorista 10 × Hora i la Penya Motorista Barcelona, un dels pilars fonamentals de la promoció del motociclisme a Catalunya, fet que s’allargà durant els anys seixanta i setanta amb l’organització de Grans Premis estatals i internacionals de resistència, velocitat i trial. Des de la dècada de 1990 no organitza cap competició, però dona assistència en carretera i fa assegurances en associació amb el RACE.