OBRES

OBRES

Divulgació científica
Estadístiques

Gran enciclopèdia catalana

caravaggisme

substantiu masculím
Art
art art
Nom donat al corrent artístic de la pintura europea del segle XVII, influït per l’obra de Caravaggio.

Els artistes que el seguiren estilísticament, més dins la línia tècnica (paral·lela a la de Francesc Ribalta) que no pas dins l’espiritual de l’oposició llum-ombra, reberen el nom de tenebristes tenebrisme. A Itàlia, els primers a aprofitar les innovacions de Caravaggio foren Orazio Gentileschi (1565-1640), Antiveduto Grammatica (1570-1626), Artemisia Gentileschi (1597-1651), Bartolomeo Manfredi (1580-1620), Luigi Miradori (?-1657) i Carlo Saraceni (1585-1620). El seu realisme influí en pintors acadèmics com Guido Reni (1575-1642) i Il Guercino (1591-1666); però, pel seu trencament amb la tradició clàssica, interessà encara més a artistes de tradició no-clàssica, com la flamenca, entre els quals destaquen el flamenc Louis Finson (1580-1617), els holandesos Gerrit Honthorst (1590-1656) i Hendrick Terbrugghen (1588-1619). A França destacaren Le Valentin (1591-1634) i Georges de La Tour (1593-1652), dins el corrent antiacadèmic.

La influència es fa palesa en Josep de Ribera i Cucó (1591-1652), que accentuà el naturalisme i dramatitzà els temes de Caravaggio. Més endavant, dins la línia caravaggesca, Velázquez oposà la seva objectivitat al manierisme transcendental del Greco, i Rembrandt oposà la seva concepció de la història com a experiència viscuda a la tradicional de la història com a model. Hom fa derivar de la polèmica realista caravaggesca les natures mortes pròpies del segle XVII i les pintures d’escenes populars, corrent que deixà l’esperit realista crític per passar a la representació festiva de la vida popular (corrent iniciat a Roma el 1630 per Pieter van Laer, en el qual destacà Michelangelo Cerquozzi, 1602-66, el millor pintor italià del gènere anomenat bambotxada).

Col·laboració: 
JRTT

Llegir més...