i tramvia | enciclopèdia.cat

OBRES

OBRES

Divulgació científica
Estadístiques

Gran enciclopèdia catalana

tramvia

tram, tranvía (es), tramway, tram, (en)
substantiu masculím
Transports
tram, tranvía (es), tramway, tram, (en)
tramvia El Tramvia Blau del Tibidabo, a Barcelona
© Fototeca.cat
ferrocarrils ferroc
Ferrocarril, generalment de tracció elèctrica, instal·lat en una via pública per on poden circular al mateix temps tota mena de vehicles o en un sector exclusiu del vial, que circula per uns carrils, de perfil especial, encaixats en el paviment i que rep el corrent elèctric generalment, mitjançant el tròlei o pantògraf, d’una catenària.

Els primers tramvies, que eren de tracció animal, foren posats en servei a Nova York el 1842. Entre l’establiment dels tramvies de tracció animal i el dels de tracció elèctrica, foren instal·lats, en diverses ciutats, tramvies de tracció de vapor. A causa de l’augment constant del trànsit a les ciutats, els tramvies va ser substituïts, gairebé arreu, pels troleibusos, primerament, i pels autobusos, després, més fàcils de maniobrar i, teòricament, més ràpids.

Als Països Catalans el primer tramvia (primer també de l’Estat espanyol), de tracció animal, fou el de Carcaixent a Gandia, projectat el 1861 i inaugurat el 1864 per la Societat Anònima Tramway de Carcaixent a Gandia. Poc després foren inaugurats el de Gandia a Dénia (1864) i el de Mollet a Caldes de Montbui (1864). A les ciutats el primer fou el de Barcelona a Gràcia (1872). Aquest sistema fou reconvertit en elèctric per primer cop a València (1900), per la Companyia General dels Tramvies Elèctrics de València; el mateix any foren reconvertits els de Barcelona (1900) i poc després els de Palma i altres indrets. El 1902 fou creat el Tramvia Blau del Tibidabo (Barcelona), que encara subsisteix. Els anys 1920 i 1930 foren establertes línies a diverses poblacions, per a unir-les amb pobles pròxims, com el tramvia de Mataró a Argentona, el de Badalona a Montgat, etc., alhora que creixien les xarxes urbanes de Barcelona i València. Fins l’any 1955 era possible de viatjar amb tramvia elèctric des de Pedralbes (Barcelona) fins a Tiana (Maresme) sense interrupció, fent servir línies que connectaven entre elles. Des d’aquest any s’inicià la decadència d’aquest mitjà de transport, abolit progressivament a les grans ciutats (a Barcelona el 1971 es retirà la darrera línia de tramvies de la xarxa urbana; a València el 1970). Es mantingueren alguns a poblacions petites (com el de Sóller al Port de Sóller).

Tramvia de Barcelona, al seu pas per l’avinguda de la Diagonal pel Poble Nou
© Lluís Prats
L’any 1994 s’inaugurà a València el primer tram de la línia de tramvia, essent la primera ciutat que recuperà aquest tipus de transport a l’Estat espanyol. El 2003 ho féu Alacant (entre l’estació de la Porta del Mar d’Alacant i el Campello, que el 2007 s’amplià per l’àrea metropolitana entre La Isleta i Mercado), i el 2004 l’àrea metropolitana de Barcelona recuperà el tramvia com a sistema de transport urbà amb la posada en marxa de dues línies amb diferents rutes: el Trambesòs (Barcelona-Sant Adrià del Besòs, més tard fins Badalona) i el Trambaix (Barcelona-Sant Joan Despí, i posteriorment fins a Sant Feliu de Llobregat).

Segons l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner de Catalunya 2008, realitzada per l’ATM i la Generalitat de Catalunya, el tramvia és el mitjà de transport més ben valorat pels usuaris. Així, a més de l’experiència reeixida de la conurbació barcelonina, l’administració catalana té redactats els projectes de sis nous trams tramviaris arreu de Catalunya, quatre dels quals tenen prevista una execució a mitjà termini (el del Camp de Tarragona, de 28 km; l’Igualada-Martorell, de 35 km; el Lleida-Balaguer, de 25 km, i, el més avançat de tots, el Manresa-Súria-Sallent, de 25 km), i els altres dos (el de Girona i el Lleida-Manresa) a molt més llarg termini.

Col·laboració: 
EAB / RoA

Llegir més...