Air Nostrum

Companyia aèria inaugurada el maig del 1994, amb seu a València.

Primer projecte d’aviació regional privat de l’Estat espanyol, fins el 2014 fou propietat del grup industrial i financer Nefinsa, de la família valenciana Serratosa, amb una participació del 75%. En la fundació de la companyia tingué una participació destacada Carles Bertomeu, que en fou conseller delegat. Constituït des del 1998 com a franquícia exclusiva del grup Iberia sota la marca Iberia Regional Air Nostrum, s’integra en l’aliança Oneworld. Els anys 2009-14 patí una greu crisi, de la qual en sortí mitjançant una profunda reestructuració de la plantilla i de la flota i una ampliació de capital, a partir de la qual es redistribuí l’accionariat: Bertomeu, que esdevingué el president de la companyia, passà a tenir la majoria (53,4%) mentre que Nefinsa reduí la participació a un 7%. Els altres dos accionistes principals són els empresaris valencians Antoni Pellicer i Josep Remolí (amb prop del 14% cadascun). El 2015 adquirí el 45% de la companyia argentina Sol. El juliol del 2018 arribà a un acord de fusió amb la companyia irlandesa CityJet. A banda, el 2017 inicià una fase de diversificació amb la incorporació al sector de la extinció d’incendis i del transport ferroviari de passatgers. En aquest darrer sector, a través de la societat Intermodalitat de Llevant SA (ILSA), el setembre del 2018 es convertí en el primer operador privat en aconseguir la concessió del tren d’alta velocitat espanyol (AVE) per al trajecte Madrid-Montpeller.

A la segona meitat de la dècada de 2010, amb uns 1.400 empleats, uns 77.000 vols i 4,2 milions de passatgers anuals, era la primera aerolínia regional de l’estat. Ofereix vols regulars a una seixantena de destinacions d’Europa i Àfrica. La flota és d’uns 50 avions, entre els quals hi ha 30 reactors CRJ1000 Bombardier. Arrenda avions amb tripulació (wet lease) a diverses companyies, entre les quals hi ha Lufthansa. Ha rebut nombroses distincions, entre d’altres set vegades el premi a l’Aerolínia de l’Any que atorga l’European Regional Airline Association (ERA), i també la Palma d’Or a l’Excel·lència sostinguda (2008), de la mateixa organització, i el premi Flight (2003) en categoria de transport aeri, convocat per destacats representants de la indústria aeroespacial.