Ferdinand Porsche

(Maffersdorf, Bohèmia, Àustria-Hongria, actualment Vratislavice nad Nisou, República Txeca, 3 de setembre de 1875 — Stuttgart, Baden-Württemberg, 30 de gener de 1951 )

Enginyer i empresari austríac.

Amb només divuit anys, fou contractat per l’empresa elèctrica Egger, on aviat ocupà càrrecs a la direcció. Simultàniament, cursà estudis a la Universitat Imperial Tècnica, que el 1917 li atorgà un doctorat honorífic. El 1987 desenvolupà un motor elèctric, i dos anys després construí el primer automòbil elèctric de la història, el C2 Phaeton, per a l’empresa Jacob Lohner. El 1906 s’incorporà a Austro-Daimler, empresa de la qual, el 1916, esdevingué director general, i el 1923 a la companyia Daimler, amb seu a Stuttgart. L’any 1931 creà la seva pròpia empresa, Porsche GmbH, per a la construcció de cotxes esportius. El 1934 s’involucrà a fons en el projecte d’Adolf Hitler de construir un Volkswagen (‘cotxe del poble’), origen de la companyia homònima, i del qual presentà amb el seu fill Ferdinand Anton Ernst Porsche (1909 ― 1988) els primers dissenys. Durant la Segona Guerra Mundial, col·laborà en la indústria armamentística del Tercer Reich. Afiliat al partit nazi, després de la guerra fou empresonat durant 22 mesos. Posteriorment, amb el seu fill continuà el disseny de cotxes esportius a l’empresa pròpia, la qual continuà formant part de Volkswagen, participació que el 2009 esdevingué majoritària. El seu net Ferdinand Alexander Porsche (1935 ― 2012) dissenyà i construí el prototip esportiu Porsche 911, la primera versió del qual data del 1962.